[b]Nie.[/b] Co prawda z przepisów prawa pracy wynika nakaz ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W przypadku jednak zatrudnionych na podstawie umowy-zlecenia zlecający nie ma obowiązku ułatwiania podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Tym samym wydatki na sfinansowanie studiów wyższych takiej osoby nie mogą być kosztem uzyskania przychodów działalności gospodarczej pracodawcy. Do takich samych wniosków doszedł [b]dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 16 stycznia 2009 r. (IPPB1/415-1163/08-5/EC)[/b].

Gdyby czytelnik finansował studia zatrudnionego na umowę o pracę, mógłby ponoszone wydatki zaliczyć do kosztów. Ale też nie zawsze. Zakres wiedzy, jaki pracownicy mogą zdobywać na koszt pracodawcy, nie jest nieograniczony. Wydatki na podnoszenie kwalifikacji pracowniczych, aby mogły być dla pracodawcy kosztem prowadzonej działalności, muszą mieć związek z zakresem obowiązków pracownika wynikającym ze stosunku pracy oraz rodzajem działalności pracodawcy. Studia pracownika muszą mieć na celu zwiększenie i poszerzenie umiejętności pracownika w dziedzinie przydatnej w działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.

Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.)[/link]