Wśród działań marketingowych można wyróżnić te, które mają na celu reprezentację firmy oraz związane z jej reklamą. Dla celów podatkowych traktowane są one całkowicie odmiennie. [b]Wydatki ponoszone przez przedsiębiorców na reklamę są kosztami uzyskania przychodów. Nie można natomiast odliczyć wydatków na reprezentację.[/b] Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT (art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT) nie uważa się za koszty podatkowe wydatków na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Precyzyjne rozgraniczenie wydatków na reprezentację i na reklamę jest często trudne, dlatego o ich kwalifikacji do danej kategorii czasami decydują szczegóły.
W praktyce organów podatkowych utrwalił się pogląd, że reprezentacją są działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi firmami, związane z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach, zakupy kwiatów i upominków wręczanych z okazji uroczystości itp. Reklama natomiast to działania celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi przez upowszechnianie wiedzy o ich przeznaczeniu, mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu produktu (np. [b]interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 24 kwietnia 2007 r., 1471/DPR1/ 423/19/07/MK[/b]).
[srodtytul]Firmowe gadżety[/srodtytul]
Przedsiębiorcy często promują swoją firmę poprzez wręczanie obecnym oraz potencjalnym klientom tzw. gadżetów (np. kalendarzy, długopisów, teczek). Wydatki takie mają na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy i co do zasady są kosztami reprezentacji. Takim prezentom można jednak nadać charakter reklamowy. Wtedy wydatki można odliczyć od przychodu.
[ramka][b]Przykład[/b]
Spółka z o.o. Alfa kupiła kalendarze dla klientów. Jest na nich w widocznym miejscu logo firmy oraz informacje o oferowanych produktach. Upominki spełniają więc funkcję reklamową.[/ramka]
Jak stwierdziła [b]Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 26 lutego 2008 r. (ILPB3/423-222/07-4/MC)[/b], celem przedsiębiorcy przy wydatkach na zakup gadżetów, mających spełniać funkcję reklamową, powinno być zwiększenie rozpoznawalności firmy na rynku oraz prezentacja cech jakościowych poszczególnych produktów i ich zalet technicznych.
[srodtytul]Organizacja szkoleń...[/srodtytul]
Przedsiębiorcy organizują szkolenia dla klientów (także potencjalnych) często połączone z reklamą własnych produktów. Wydatki na ich organizację, takie jak wynajęcie sali wraz z wyposażeniem, wyżywienie oraz zakwaterowanie uczestników, to koszty podatkowe, o ile mają na celu przedstawienie oferty produktów firmy oraz zachęcenie do ich nabywania. Warto więc zastanowić się np. nad urozmaiceniem szkolenia lub konferencji wystawą promującą produkty firmy. Wydatki takie znajdą w przyszłości odzwierciedlenie w przychodach ze sprzedaży.
Ważne jest też, aby wydatki na tego typu spotkania nie miały cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje (np. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 15 listopada 2007 r., 1401/BP-I/4210-71/ 07/SP/PP-I, wyrok NSA z 27 lip- ca 2006 r., II FSK 1008/06[/b]).
[ramka][b]Przykład[/b]
Spółka z o.o. Beta (producent ziół) zorganizowała dla swoich kontrahentów konferencję szkoleniową, która miała na celu przedstawienie palety nowych produktów, ich właściwości, działania itp. Spółka może zaliczyć wydatki na organizację konferencji do kosztów podatkowych. Są to bowiem wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.[/ramka]
[srodtytul]…oraz imprez dla klientów [/srodtytul]
Aby zaliczyć wydatki na organizację imprezy (np. koncertu) dla klientów do kosztów, powinna ona mieć reklamowy charakter. Będzie tak wtedy, gdy celem imprezy jest promocja marki firmy i są na niej prezentowane produkty przedsiębiorcy. Dodatkowo charakter reklamowy może wzmocnić budowanie marki firmy nie tylko wśród uczestników imprezy, ale przede wszystkim wśród obecnych i potencjalnych klientów poprzez relacjonowanie jej w mediach (prasa, Internet, telewizja). Podobnie jak w wypadku organizacji szkoleń ważne jest, aby impreza nie miała cech okazałości, ekskluzywności czy wytworności, które odbiegają od działań zwyczajowo przyjętych w danej branży (np. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 lutego 2008 r., ILPB3/423-206/07-2/MC[/b]).
[srodtytul]Usługi kateringowe[/srodtytul]
Zasadniczo wydatki na zakup usług gastronomicznych są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli jednak nie chodzi o wydatki typowo konsumpcyjne, lecz katering jest np. częścią spotkania z klientami, na którym są prezentowane nowe produkty firmy, to jest szansa na ich odliczenie. Ważne, aby konsumpcja nie była głównym celem spotkania z klientami, a jedynie jego uzupełnieniem (np. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lutego 2008 r., IP-PB3-423-471/07-2/DG[/b]).
[ramka][b]Przykład [/b]
Spółka z o.o. Gamma zorganizowała spotkanie z klientami, podczas którego prezentowano produkty z nowej oferty handlowej oraz zachęcano do ich nabycia. Podczas spotkania klienci mieli zapewniony poczęstunek (lunch i napoje) zorganizowany przez firmę kateringową. Ponieważ zasadniczym celem spotkania była promocja produktów, to wydatek na zakup usługi kateringowej spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.[/ramka]
[i]Autorzy są doradcami podatkowymi w Roedl, Jamroży, Majchrowicz-Bączyk, Smagowicz-Tokarz Kancelaria Prawna sp.k.[/i]