Zgodnie bowiem z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości generalną zasadą jest potwierdzanie sald należności wykazanych w księgach rachunkowych z zastrzeżeniem (zawiera je art. 26 ust. 1 pkt 3), iż nie potwierdza się sald należności z tytułów publicznoprawnych (podatki, ZUS, cło). Wówczas dana jednostka obowiązana jest samodzielnie dokonać weryfikacji salda z odpowiednimi dokumentami, a więc deklaracjami, dowodami wpłat, decyzjami, postanowieniami, w posiadaniu których się znajduje.
Fiskus występuje w charakterze organu władczego i na weryfikację dokumentów otrzymanych od podatnika ma 5 lat. Nie może więc potwierdzić salda podatkowego, które w każdej chwili może zmienić np. poprzez wydanie decyzji określającej. Ustawodawca celowo więc wyłączył z potwierdzania sald rozrachunki publicznoprawne.
Podatnik może natomiast wystąpić do fiskusa z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach (opłata skarbowa 21 zł za zaświadczenie). Jeżeli podatnik wystąpi do organu podatkowego o potwierdzenie salda, fiskus może mu przesłać wydruk z konta podatkowego podatnika. W piśmie przewodnim zastrzec jednak należy, że nie stanowi on potwierdzenia w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. Nie stanowi on również zaświadczenia, o którym mowa w ordynacji podatkowej.
[i]Podstawa prawna:
– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166037]ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (DzU z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.)[/link].[/i]