Jedynie tanie samochody można natychmiast zaliczyć do kosztów. Droższe trzeba amortyzować. Także jednorazowo, niestety, ta możliwość nie dotyczy aut osobowych.
[srodtytul]Decyduje ciężar i pojemność [/srodtytul]
Definicję samochodu osobowego znajdziemy w art. 5a pkt 19 ustawy o PIT (art. 4a pkt 9 ustawy o CIT). Jest to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. Oczywiście od tej zasady są wyjątki. Samochodem osobowym nie jest więc pojazd samochodowy:
- mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowany na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
- mający więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, i w którym długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę między podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość między dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu między dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
- który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
- który ma kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- będący pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o VAT (agregat elektryczny i spawalniczy, bankowóz, pojazd do prac wiertniczych, koparka, koparkospycharka, ładowarka, pojazd do oczyszczania dróg, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, pomoc drogowa, pojazd do zimowego utrzymania dróg, żuraw samochodowy).
[srodtytul]Potrzebne jest badanie [/srodtytul]
Samochodem ciężarowym może więc być pojazd nieprzekraczający 3,5 tony, jeśli spełnia któryś z wymienionych warunków. Cztery pierwsze potwierdza badanie techniczne przeprowadzone przez okręgową stację kontroli pojazdów (udokumentowane zaświadczeniem) i dowód rejestracyjny pojazdu, zawierający adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Po wykonaniu badania technicznego kopię zaświadczenia w ciągu 14 dni trzeba dostarczyć do urzędu skarbowego. Fiskusa trzeba poinformować także wtedy, gdy auto przestało spełniać wymagane warunki.
[srodtytul]Dla nowych i małych...[/srodtytul]
Jeśli okaże się, że kupiliśmy ciężarówkę, wydatek możemy wrzucić od razu do kosztów. Ale uwaga, ten przywilej dotyczy tylko nowych firm i tzw. małych podatników. Te pierwsze skorzystają z jednorazowej amortyzacji w roku, w którym rozpoczęły działalność. Natomiast mały podatnik to firma, w której przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 000 euro. W 2008 r. z preferencji skorzysta podatnik, który w 2007 r. zmieścił się w limicie 3 014 000 zł. W 2009 r. małym podatnikiem będzie firma, której przychody za 2008 r. nie przekroczyły 2 702 000 zł.
Firma, której przysługuje prawo do jednorazowej amortyzacji, może cały odpis wrzucić w koszty już w miesiącu, w którym wprowadziła ciężarówkę do ewidencji (albo amortyzować co miesiąc lub co kwartał). Może też stosować ogólne zasady amortyzacji.
[srodtytul]...także firm transportowych[/srodtytul]
Ciężarówki mogą też jednorazowo zamortyzować przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi transportowe. Długo to budziło wątpliwości, a organy podatkowe często wydawały negatywne interpretacje w tej sprawie. Kierowcy doczekali się jednak korzystnego [b]stanowiska ministra finansów (pisma z 7 maja 2008 r., FG5/0683/11/ZKN/ 43/08, i z 3 lipca 2008 r., odpowiedź na interpelację poselską nr 3486)[/b]. Pozytywne są już też interpretacje wydawane przez izby skarbowe (zresztą w imieniu ministra), np.[b] Izby Skarbowej w Katowicach z 21 lipca 2008 r. (IBPB1/415-334/08/TK)[/b]. Możemy też jednorazowo zamortyzować ciężarówki wykorzystywane na podstawie umowy leasingu finansowego. Przy tej formie umowy odpisy amortyzacyjne nalicza leasingobiorca (korzystający).
[ramka][b]Pamiętaj o limitach [/b]
Ustawodawca wprowadził limit jednorazowych odpisów: rocznie 50 000 euro (w 2008 r. jest to 188 000 zł, w 2009 r. 169 000 zł). Przy czym nie wlicza się do niego odpisów od składników majątku, których wartość nie przekracza 3500 zł.
Trzeba też pamiętać, że preferencyjna amortyzacja to pomoc de minimis. Może więc się okazać, że jednorazowy odpis wykluczy np. możliwość otrzymania dotacji z powodu przekroczenia limitu pomocy publicznej. [/ramka]