Konieczne będzie w takim wypadku wypełnienie formularza NIP-1 i przekazanie go do naczelnika urzędu skarbowego. Na formularzu tym wskazujemy miejsce zamieszkania oraz różne miejsca prowadzenia działalności. Załóżmy, że podatnik prowadził działalność gospodarczą w Pruszkowie (w swoim mieszkaniu), a teraz przeprowadził się do Warszawy (w nowym mieszkaniu będzie też prowadził działalność, ale z poprzedniego nie wyrejestrował firmy). Będzie musiał wypełnić formularz NIP-1.
Na tym nie koniec. W przypadku zmiany miejsca zamieszkania przedsiębiorca musi poinformować o tym organ ewidencyjny, który był właściwy przed dokonaniem przeprowadzki (czyli właściwą gminę). Ta przekaże niezwłocznie decyzję o wpisie do organu właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania wraz z aktami ewidencyjnymi. Formularz wniosku o zmianę istniejącego wpisu przewiduje możliwość wskazania, że działalność gospodarcza będzie wykonywana w różnych miejscach.
[srodtytul]Jak rozliczać koszty…[/srodtytul]
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodu są wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23. Zatem kosztami uzyskania przychodu są racjonalnie uzasadnione wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub w związku z utrzymaniem danego źródła przychodu, pod warunkiem że nie są wymienione w art. 23 ustawy.
Gdy jeden pokój w nowym mieszkaniu będzie przeznaczony na biuro, a poprzednie mieszkanie będzie wykorzystywane dla innych potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, nie ma przeszkód, aby koszty eksploatacyjne obu lokali zaliczać do kosztów podatkowych – oczywiście proporcjonalnie do powierzchni wykorzystywanej dla celów działalności.
[srodtytul]… i amortyzować[/srodtytul]
Jeżeli tylko część nieruchomości, w tym lokalu mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, to odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej do ogólnej powierzchni użytkowej tego lokalu. Natomiast na podstawie art. 22a ust. 1 pkt 1 amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika nabyte lub wytworzone we własnym zakresie kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością. Możliwość amortyzacji jest uzależniona od tego czy lokal (miejsca parkingowe w garażu podziemnym) stanowi odrębną własność.
Podatnik będzie musiał ustalić, czy miejsce parkingowe jest w jego przypadku odrębną własnością i na tej podstawie ocenić, czy będzie można je amortyzować.
[i]Autor jest doradcą podatkowym w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]
[ramka][b]Uwaga [/b]
Możliwość zaliczenia do kosztów wydatków związanych z eksploatacją jednego czy drugiego mieszkania uzależniona jest od tego, w którym z nich rzeczywiście prowadzona jest działalność gospodarcza.[/ramka]
[ramka][b]Co z najmem[/b]
Nie ma przeszkód, aby wynająć lokal, w którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza. Za przychody z działalności gospodarczej uznaje się również przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. A mieszkanie, w którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza, jest składnikiem majątku związanym z działalnością przedsiębiorcy. [/ramka]