Otrzymaliśmy od kontrahenta fakturę za wykonaną usługę. Przez pomyłkę wpisał na niej stawkę VAT 0 proc. zamiast 22. Zwróciliśmy mu więc fakturę. Kontrahent odesłał ją z dołączoną korektą obejmującą stawkę VAT. Czy postąpimy prawidłowo, jeśli osobno zaksięgujemy fakturę z zerową stawką VAT i osobno korektę?
Praktyka odsyłania faktur zawierających błędy nie jest prawidłowa. Gdy otrzymamy błędną fakturę, powinniśmy zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej, ale bez odsyłania faktury pierwotnej. Odesłanie bowiem błędnej faktury nie zmienia faktu, że czytelnik otrzymał ją prawidłowo. Powinien zatem ująć ją w ewidencji VAT (przyjmując oczywiście, że otrzymywane faktury ze stawką 0 proc. muszą być dla celów VAT ewidencjonowane; nie jest to jednak jasne, bo pewne wątpliwości wywołuje kwestia obowiązku uwzględniania takich faktur w składanych deklaracjach VAT-7/VAT-7K).
W omawianej sytuacji prawidłowe będzie odrębne zaksięgowanie faktury z błędną stawką 0 proc. (na dzień jej pierwotnego otrzymania), a następnie zaksięgowanie otrzymanej faktury korygującej (na dzień jej otrzymania).
Pamiętajmy jednak, że przepisy o VAT pozostawiają podatnikom bardzo dużą swobodę, jeśli chodzi o prowadzenie ewidencji VAT. Określają jedynie niezbędne elementy, jakie taka ewidencja powinna zawierać (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT). Powoduje to określone konsekwencje. Jeśli omawiane faktury (pierwotna oraz korygująca) otrzymamy w jednym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale), to w ewidencji możemy je zaksięgować w jednej pozycji (pod datą otrzymania faktury korygującej).
—Tomasz Krywan, współpracownik Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska