Wydajemy gazetę. Przyjmujemy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wpłaty na prenumeratę roczną przekazami pocztowymi i przelewami bankowymi. Sprzedaż prenumeraty odbywa się przez Internet. Kiedy trzeba rozliczyć VAT? Czy wpłatę na prenumeratę ewidencjonować w kasie fiskalnej?
O tym, kiedy trzeba rozliczać VAT, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. Kiedy obowiązek ten powstaje przy dostawie gazet, magazynów, czasopism i książek, określa art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT. Jest to chwila wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 60 dnia, licząc od dnia wydania towarów. Jeśli jednak umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.
Otrzymanie przez wydawcę zapłaty za prenumeratę skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. VAT z tego tytułu trzeba wykazać w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym zapłatę otrzymano.
Dostawa (sprzedaż) gazet, magazynów, czasopism i książek zasadniczo nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Wydawca gazety może jednak korzystać ze zwolnienia (o ile do tej pory nie ewidencjonował sprzedaży prenumeraty) dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika (§ 2 pkt 1 w zw. z poz. 37 rozporządzenia ministra finansów z 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, DzU nr 116, poz. 804).
Aby skorzystać z tego zwolnienia, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje powinno jednoznacznie wynikać, jakiej dostawy dotyczą zapłaty. Konieczne jest też prowadzenie ewidencji dowodów zapłaty pozwalającej ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, dla których wysłano towary.
Jeśli nie jest wystawiana faktura ani paragon, wydawca ma swobodę co do sposobu dokumentacji otrzymywanych wpłat (przepisy o VAT nie przewidują obowiązku wystawiania w takich sytuacjach jakiegoś określonego dokumentu). Mając jednak na uwadze obowiązek prowadzenia ewidencji dowodów zapłaty, logiczne wydaje się, że dokumentami takimi będą dowody zapłaty (potwierdzenia przekazów pocztowych oraz wydruki wpłat na rachunek bankowy).
Autor współpracuje z Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska