Otrzymane przez klientów nagrody będą zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof). Wtedy nie trzeba o nich informować urzędu.

Z pytania czytelnika wynika, że mamy do czynienia z tzw. sprzedażą premiową. To popularna forma działalności marketingowej polegająca na przyznaniu klientom nagród w związku z zakupami konkretnego produktu o określonej wartości.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 updof wolne od podatku są nagrody związane ze sprzedażą premiową - jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł (zwolnienie nie dotyczy jednak nagród otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością).

Jeśli wartość nagrody przekroczy 760 zł, będzie obciążona 10-proc. podatkiem na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof. Dopiero wtedy organizator promocji musi pobrać podatek - w terminie do 20 dnia następnego miesiąca (art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 updof). Musi też złożyć deklarację (na formularzu PIT-8AR) do końca stycznia następnego roku.

Taki sposób rozliczenia potwierdza pismo Ministerstwa Finansów z 29 kwietnia 1998 r. (PO2/HD6065/97/0912), w którym czytamy: "sprzedaż premiowa związana jest z nagrodą w określonej wysokości przyznawaną każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Cechami sprzedaży premiowej są w szczególności? powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub zakupu za określoną kwotę, zebrania określonej ilości punktów itp.; oraz gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków. Warunkiem jest nieprzekroczenie jednorazowo wartości tych wygranych lub nagród kwoty 760 zł. Przekroczenie limitu powoduje opodatkowanie całości świadczenia". Warto pamiętać, że taka forma sprzedaży powinna być potwierdzona regulaminem, który zawiera skierowane do wszystkich klientów informacje o warunkach promocji. W razie kontroli podatkowej dokument ten pozwala uzasadnić zaliczenie do kosztów wydatków poniesionych na organizację akcji.