Wzrost znaczenia internetu wpłynął na pojawianie się nowej kategorii podmiotów, które mogą mieć wpływ na kształtowanie opinii, czyli tak zwanych influencerów. Takie osoby wpływają na decyzje innych oraz posiadają trwałe relacje z masowymi odbiorcami, którzy bardzo silnie się z nimi utożsamiają. Tego rodzaju liderzy opinii potrafią wyrażonym przez siebie zdaniem albo sugestią umiejętnie oddziaływać na poczynania skupionej wokół siebie społeczności, którą zbudowali na bazie prowadzonego przez siebie bloga, vloga, konta na Youtube albo innym portalu społecznościowym. Wiele firm zauważyło szansę w rozpoznawalności oraz pozycji influencerów i skierowało swoje działania promocyjne na współpracę z takimi osobami. Społeczność skupiona wokół influencerów rekomendację wpływowej osoby często ceni bardziej od tradycyjnych reklam. Firmy zaczęły zlecać influencerom tworzenie treści sponsorowanych w internecie. Praktyka pokazuje, że producent dóbr (lub usług) najczęściej przekazuje takim osobom wytwarzane przez siebie produkty w zamian za ich promocję. Jakie są możliwości rozliczenia takiej transakcji?