Taki wniosek płynie z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0115- KDIT1-2.4012.201.2018.1.RS).

Czytaj także: VAT: miejsce świadczenia usług spedycyjnych

Z zapytaniem do organów podatkowych wystąpiła spółka, której podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług spedycyjnych. W zależności od potrzeb kontrahentów spółki świadczone usługi spedycyjne różnią się swoim zakresem – oprócz usług organizacji transportu ładunków nadanych przez nadawców, obejmują również m.in. usługi polegające na udzielaniu porad i konsultacji, zapewnieniu nadzoru i konsultacji w przypadku konieczności wykonania przeładunku towarów w trakcie przewozu, zobowiązaniu się do wykonania innych czynności spedycyjnych zleconych przez zleceniodawcę niezbędnych do wykonania usługi spedycyjnej czy też doręczeniu zleceniodawcy końcowego raportu z czynności spedycyjnych i przebiegu dostawy (w tym również rozładunku) wraz z dokumentacją uzyskaną od przewoźnika po wykonaniu przewozu.

Wynagrodzenie w łącznej kwocie

Jako że dla kontrahenta czynności stanowią elementy jednej, kompleksowej usługi, również wynagrodzenie ustalone jest w łącznej kwocie, bez wydzielania wynagrodzenia (ani w zleceniu, ani na fakturze) za poszczególne czynności wchodzące w skład usługi spedycyjnej. Zgodnie z ustaleniami spółki z kontrahentami, usługę uznaje się za wykonaną w momencie dostarczenia zleceniodawcy końcowego raportu z czynności spedycyjnych i przebiegu dostawy.

Termin rozliczenia

W związku z powyższym spółka zadała pytanie czy dla świadczonych przez nią usług spedycyjnych obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług będzie powstawał z momentem wykonania usługi, tj. w dniu doręczenia zleceniodawcy końcowego raportu z czynności spedycyjnych i przebiegu dostawy (w tym również rozładunku) wraz z dokumentacją uzyskaną od przewoźnika po wykonaniu przewozu. ?

Ewelina Toczek konsultantka w dziale doradztwa podatkowego Deloitte

Na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług jest moment, w którym usługa została wykonana. Przepisy nie wskazują przy tym, kiedy należy uznać, że usługa została wykonana. W związku z powyższym „wykonanie usługi" należy rozumieć ogólnie – jako wykonanie jakiejś konkretnej czynności lub też kilku czynności, będących odrębnymi świadczeniami, kiedy uznać je można za jednolitą czynność składającą się na daną usługę. Mimo że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) przyjmuje, że każde świadczenie powinno być uznawane za odrębne i niezależne, w przypadku gdy na daną usługę składa się kilka czynności, które stanowią pojedyncze świadczenia nierozerwalnie ze sobą powiązane, to wówczas należy uznać, że świadczenia te są elementami składającymi się na usługę kompleksową.

W praktyce organów podatkowych podkreśla się, że uznanie, że dana czynność została wykonana, powinno być obiektywne. Dlatego żadne ustalenia stron umowy regulującej usługę w tym zakresie nie powinny wpływać na moment wykonania usługi. Jednak strony w momencie ustalania postanowień mają prawo regulować również zakres zobowiązania i wskazać, które z czynności składają się na daną usługę. Wydaje się, że w takim przypadku usługę należy uznać należy za wykonaną w momencie, w którym usługodawca wykonał wszystkie zobowiązania składające się na określony rodzaj usług, wynikające z zawartej przez strony umowy.

W uzasadnieniu do komentowanej interpretacji organ wskazał, że dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie przepisów ustawy o VAT istotne jest zdefiniowanie momentu, w którym usługa została wykonana. O tym, czy dana usługa została wykonana, decyduje jej charakter.

Organ wskazał również, że okoliczności sprawy w kontekście powołanych regulacji prowadzą do stwierdzenia, iż obowiązek podatkowy z tytułu usług spedycyjnych, które będzie świadczyła spółka, powstanie – zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT – z chwilą wykonania ww. usługi, a więc gdy spółka zrealizuje wszystkie zobowiązania składające się na określony rodzaj usług. Opierając się na orzecznictwie TSUE, organ uznał, że świadczone przez wnioskodawcę usługi spedycji, na które składa się klika różnych świadczeń wnioskodawcy, można uznać za usługi kompleksowe.

Fiskus podkreślił, że skoro dzień doręczenia zleceniodawcy końcowego raportu z czynności spedycyjnych i przebiegu dostawy (w tym również rozładunku) wraz z dokumentacją uzyskaną od przewoźnika po wykonaniu przewozu będzie ostatnią czynnością wchodzącą w zakres świadczonej usługi spedycji, to za datę wykonania usługi (momentu powstania obowiązku podatkowego) spółka powinna przyjąć ten dzień doręczenia końcowego raportu wraz z dokumentacją uzyskaną od przewoźnika.

Podobne stwierdzenie w zakresie powstania obowiązku podatkowego dla usług spedycyjnych zostało zawarte w interpretacji indywidualnej z 7 września 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP2/4512-408/16-1/BW).

Oceniając moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie świadczonych usług spedycyjnych komentowana interpretacja potwierdza również, że usługi spedycyjne mają charakter usług złożonych, które składają się z różnych czynności związanych m.in. z transportem, pakowaniem towarów oraz sporządzaniem odpowiedniej dokumentacji, do jakich zleceniobiorca zobowiązuje się względem zleceniodawcy. Możliwość uznania usług spedycyjnych za świadczenie kompleksowe została potwierdzona między innymi w interpretacji indywidualnej Dyrek- tora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 kwietnia 2015 r. (IPPP3/4512-74/15-2/KT).

Komentowana interpretacja indywidualna jest zgodna z obecnym stanowiskiem organów podatkowych, zgodnie z którym usługi spedycyjne są co do zasady usługami kompleksowymi, na które składa się kilka odrębnych, powiązanych ze sobą świadczeń, a wykonanie ostatniej z takich czynności implikuje moment powstania obowiązku podatkowego. ?