Krajowy System e-Faktur (KSeF) to system teleinformatyczny pozwalający wystawiać i otrzymywać ustrukturyzowane faktury. Na razie jest tylko jedną z form dokumentowania transakcji. Przedsiębiorcy, którzy chcą z niego korzystać, mają do dyspozycji aplikację Ministerstwa Finansów lub programy komercyjne. Docelowo KSeF ma być obowiązkowy.
Rada UE dała zielone światło na przedłużenie okresu stosowania powszechnego KSeF (Polska może o to wnieść). Podkreśla, że będzie ograniczony do podmiotów z siedzibą na terytorium Polski. Zgadza się też, aby wystawianie faktur w KSeF nie było uzależnione od zgody odbiorcy. Obecnie, gdy system jest dobrowolny, taka zgoda jest potrzebna.
Decyzja nie jest jeszcze formalna. Rada UE na razie opublikowała projekt decyzji w tej sprawie. Zgoda stanie się prawem po zatwierdzeniu i opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
– Wprowadzenie obowiązkowego KSeF to rewolucyjna zmiana dla przedsiębiorców. Skarbówka będzie widziała każdą fakturę w systemie, nie ma możliwości jej wycofania czy anulowania. Jedyny sposób na poprawki to wystawienie faktury korygującej – mówi Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP.
Podkreśla, że przedsiębiorcy muszą się solidnie przygotować do nowych wymogów. Nie tylko pod względem technicznym, powinni też zmodyfikować procedury i umowy. A już widać, że są z tym problemy.
KSeF ma być kolejnym narzędziem uszczelniania VAT. Umożliwi skarbówce dostęp do olbrzymiej bazy danych i ułatwi ich analizę. Efektem mają być szybsze i skuteczniejsze kontrole.
Czytaj więcej
Rada Unii Europejskiej zgadza się, aby Polska stosowała powszechne fakturowanie elektroniczne. Później jednak, niż pierwotnie planowano.