Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 7 kwietnia br. uchyliła przepisy o telepracy. Zamiast nich w kodeksie pojawiła się praca zdalna. Jest nią całkowite lub częściowe wykonywanie obowiązków w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania, m.in. z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Wiele osób, korzystając z nowych rozwiązań, pracuje, podróżując po świecie. Jak się okazuje, może to powodować dodatkowe obowiązki dla pracodawcy. – Firmy, które zezwolą swoim pracownikom na pracę zdalną za granicą, powinny taki ruch dokładnie przemyśleć, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i trudnych do przewidzenia skutków. Taki sposób wykonywania obowiązków może bowiem nie tylko rodzić konsekwencje na gruncie ubezpieczeń społecznych, ale też wpływać na rozliczenia podatkowe tych osób – mówi na łamach "Rzeczpospolitej" Joanna Stolarek, doradca podatkowy w kancelarii Raczkowski.