Aktualizacja: 15.01.2025 05:10 Publikacja: 17.04.2024 14:04
Foto: Fotorzepa/Radek Pasterski
Projekt jest skierowany do uczestników rynku zamówień publicznych, czyli zamawiających i wykonawców, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP. - Chcemy ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności. Dzięki certyfikatom procedura zamówieniowa będzie prostsza i szybsza. To oszczędność czasu na przygotowanie oferty i pieniędzy. Jestem przekonany, że nasze rozwiązanie będzie szczególnie korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki niemu więcej firm z sektora MŚP będzie mogło brać udział w przetargach — przekonuje minister rozwoju i technologii Krzysztof Hetman.
Mijający rok przyniósł kilka ciekawych ustaw i kilka szkodliwych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wciąż brak jest zdecydowanych reform probiznesowych – wynika z raportu firmy Grant Thornton, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Autorzy „Rzeczpospolitej” zdominowali podium XII edycji konkursu Urzędu Patentowego na informację medialną o tematyce własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Polska znalazła się wśród czterech państw, które Komisja Europejska pozwała do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niewdrożeniem drugiego filaru globalnej reformy podatkowej.
Jedną piątą wszystkich kontraktów w ramach rządowych programów budowy dróg realizują obecnie firmy z Azji. Polscy wykonawcy oskarżają je o nierówną konkurencję.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Aby wykluczyć spółkę z unijnych procedur udzielania zamówień publicznych i przyznawania unijnych dotacji, urzędnik zatwierdzający musi ocenić zachowanie podmiotu, któremu zarzucono uchybienie w sposób konkretny i zindywidualizowany – uznał Sąd Unii Europejskiej.
Wyjaśnienie oferty w zamówieniach publicznych to kluczowy instrument prawny, umożliwiający zamawiającemu doprecyzowanie niejasnych elementów złożonej oferty. Choć jest często wykorzystywany, wiele podmiotów stosuje go nieprawidłowo. Jak zatem prawidłowo korzystać z tej instytucji?
Restrukturyzacja wykonawcy zamówienia publicznego nie musi oznaczać problemów z realizacją kontraktu. Kluczowe jest jednak przestrzeganie przepisów dotyczących zmiany wykonawcy. Nowy podmiot musi spełniać wszystkie warunki pierwotnego postępowania, a zmiana nie może prowadzić do istotnej modyfikacji umowy.
Utarte praktyki nie zawsze zapewniają bezpieczeństwo zamawiającego. Warto określić zabezpieczenie należytego wykonania umowy świadomie, oraz wymagać jego wniesienia przed zawarciem umowy.
Z uwagi na brak ustawowego wskazania na ostateczny moment, w którym wykonawcy zobowiązani są podjąć działania zmierzające do wykazania swojej rzetelności oraz przedstawić w tym zakresie stosowne dowody zamawiającemu, Krajowa Izba Odwoławcza wypracowała jednolitą linię orzeczniczą w tym zakresie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas