Premier Donald Tusk ogłosił w poniedziałek, że każdy dotknięty powodzią będzie mógł liczyć na 8 tys. zł z tytułu pomocy społecznej i 2 tys. zł "tego prostego zasiłku powodziowego", czyli razem 10 tys. zł. Na remonty mieszkań albo odbudowę zabudowań gospodarczych będzie można otrzymać do 100 tys. zł bezzwrotnej pomocy finansowej, a na odbudowę budynków mieszkalnych będzie się można starać o 200 tys. zł.
W powodzi ucierpiały także firmy, które będą musiały uporać się z problemami zalanych budynków, zniszczonego sprzętu czy zepsutych produktów. Na razie rząd nie ogłosił dedykowanego programu dla tej grupy. Istnieje jednak kilka rozwiązań, które mogą pomóc w uporaniu się ze skutkami "wielkiej wody".
Straty spowodowane powodzią w kosztach uzyskania przychodów
Jeśli chodzi o sprawy podatkowe, to przedsiębiorcy mogą rozliczyć w kosztach straty w firmowym majątku. Trzeba jednak spełnić pewne warunki.
Po pierwsze, urzędnicy skarbówki wymagają, aby strata była skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy zdarzeń. Po drugie, strata nie może być wynikiem nieostrożności bądź błędów przedsiębiorcy. Ze spełnieniem tych warunków w obecnej sytuacji nie powinno być żadnych problemów. Trzeba jednak pamiętać o trzecim warunku: strata musi być udokumentowana. Przedsiębiorca powinien sporządzić protokół, w którym ją opisuje (data, przyczyny) oraz wymienia utracony majątek, podając też jego wartość. Przyda się również zaświadczenie od straży pożarnej czy z policji, a także zdjęcia zniszczeń czy informacje z mediów o skali powodzi.
Wydatki rozliczą także firmy, które z powodu powodzi musiały odwołać zaplanowane imprezy, np. koncerty czy festyny. Jeśli nie uda im się odzyskać poniesionych nakładów, np. części honorariów wykonawców czy opłat za catering, mogą je zaliczyć do podatkowych kosztów.
Trzeba jednak pamiętać, że fiskus nie zgodzi się na rozliczenie w kosztach tzw. utraconych korzyści. Czyli przychodów, których firma nie uzyskała, gdyż miała przerwę w działalności. To, że nie zarobiliśmy jakiejś kwoty z powodu niezależnego zdarzenia (powodzi) nie oznacza, że możemy ją zaliczyć do kosztów PIT/CIT.
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uruchomiła specjalny numer telefonu, pod który mogą dzwonić osoby poszkodowane w wyniku powodzi. Czynna w godz. 8.00-18.00 infolinia jest dostępna pod numerem telefonu 22 460 59 30.
Umorzenie składek ZUS
Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS, takie jak odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty. Prowadzący firmy, dotknięci powodzią mogą skorzystać również z możliwości umorzenia opłacania składek. - Dotyczy to jednak tylko składek na własne ubezpieczenie. Na umorzenie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy, którzy m.in. wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacać składek – wyjaśnia rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Zaznacza, że wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo. - Uprościliśmy procedury rozpatrywania takich wniosków, które będzie opierało się o oświadczenie płatnika. Nie będzie konieczności składania dokumentów obrazujących sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich 3 lat – podkreśla rzecznik.
Żebrowski dodaje, że pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w Oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie ZUS). Dodatkowo od 18 września do 4 października br. w godz. 8.00-15.00 – pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 – przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek. Warunkiem udzielenia ulgi jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem w tym zakresie oraz złożenie przez płatnika oświadczenia, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.
Czytaj więcej:
Darowizny dla powodzian z zerowym VAT
Z kolei przedsiębiorcy współpracujący z organizacjami i samorządami wspierającymi poszkodowanych przez powódź nie zapłacą VAT od darowanych towarów i usług. Tak wynika z opublikowanego w poniedziałek 16 września projektu rozporządzenia ministra finansów. Wprowadza ono stawkę 0 % VAT dla nieodpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług na cele związane z pomocą „osobom poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.”.
Ulga ma jednak pewne warunki. Po pierwsze, zerową stawkę podatku stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:
1) organizacji pożytku publicznego;
2) jednostek samorządu terytorialnego;
3) podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
4) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Druga wymóg to dokumentacja. Warunkiem zastosowania zerowej stawki jest zawarcie pisemnej umowy pomiędzy przedsiębiorcą, a jednym ze wskazanych wyżej podmiotów. Powinno z niej wynikać, że darowane towary lub usługi będą związane z pomocą poszkodowanym powodzią.
- oprac. mat