Jeśli przedsiębiorca uważa, że sprawa sądowa np. o zapłatę, której jest stroną, trwa dłużej, niż jest to konieczne do wyjaśnienia istotnych dla jej rozstrzygnięcia okoliczności faktycznych i prawnych, i że w rezultacie nastąpiło naruszenie jego prawa do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki, może złożyć skargę na przewlekłość postępowania.
Dla stwierdzenia, czy w sprawie doszło do przewlekłości postępowania, należy w szczególności ocenić terminowość i prawidłowość czynności podjętych przez sąd w celu wydania w niej rozstrzygnięcia. Dokonując tej oceny, uwzględnia się łączny dotychczasowy czas postępowania od jego wszczęcia do chwili rozpoznania skargi, niezależnie od tego, na jakim etapie skarga została wniesiona, a także charakter sprawy, stopień faktycznej i prawnej jej zawiłości, znaczenie dla skarżącego, rozpatrzonych w niej zagadnień oraz zachowanie się stron, a w szczególności tej, która zarzuciła przewlekłość postępowania.