Aktualizacja: 09.06.2017 06:50 Publikacja: 09.06.2017 06:50
Foto: Fotolia.com
1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (DzU z 2016 r. poz. 2255, dalej: ustawa). Ustawa zmieniła przepisy szeregu aktów prawnych, w tym ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Do najistotniejszych zmian należy uregulowanie na poziomie ustawowym instytucji tzw. prokury łącznej niewłaściwej.
Prokura jest szczególnym rodzajem pełnomocnictwa, uregulowanym w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 1091 k.c., prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Przepis wskazuje, iż czynnikami decydującym o tym, czy dany podmiot może być reprezentowany przez prokurenta, będzie posiadanie przez niego statusu przedsiębiorcy oraz fakt, że podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W przypadku prokury, inaczej niż w pełnomocnictwie, zakres umocowania prokurenta wynika z ustawy, a nie woli reprezentowanego (chyba że przepis szczególny stanowi inaczej). Wszystkie wskazane cechy charakteryzujące prokurę decydują o wydzieleniu jej od przepisów k.c. dotyczących pełnomocnictwa.
Pieniądze publiczne powinny poprawiać płace i warunki pracy zatrudnionych – wynika z ogólnoeuropejskiego badania.
Członkowie zarządu będą mogli realnie bronić się w postępowaniach o przeniesienie na nich odpowiedzialności za podatkowe długi spółek.
Ugoda z fiskusem czy skrócenie okresu przedawnienia podatków to wyciągnięte z kosza pomysły komisji kodyfikacyjnej. Warto do nich wrócić w ramach deregulacji – przekonuje ekspert.
Nie będzie już Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Instytucja ta nie zostanie jednak zlikwidowana - informuje w wydanym oświadczeniu Dagmara Rybicka, rzeczniczka prasowa Rzecznika MŚP.
Rola Bałtyku jest kluczowa w kontekście transformacji europejskiego sektora energii. Akwen doskonale nadaje się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, sprzyja też rozwojowi innych technologii niskoemisyjnych, w tym odnawialnego wodoru.
Rząd chce ukrócić patologie na rynku odzieży, obuwia i płynnego betonu. Przewóz takich towarów ma być ściśle nadzorowany systemem SENT.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Bycie wspólnikiem spółki jawnej, wobec której prowadzone jest postępowanie upadłościowe, pozostaje bez wpływu na obowiązek podlegania przez niego obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego – uznał prezes NFZ.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok, który może istotnie wpłynąć na dotychczasową linię orzeczniczą i praktykę postępowań podatkowych, a w dalszej perspektywie – na zmianę polskich przepisów dotyczących odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółek.
Przedmiotem umowy sprzedaży może być ogół praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej (z siedzibą w Polsce). Umowa taka podlega opodatkowaniu PCC. Obowiązek zapłaty podatku ciąży na kupującym.
Procedura wydalania z palestry będzie sprawniejsza, a aplikanci adwokaccy zyskają swój ogólnopolski samorząd. Prócz tego samorząd pracuje też nad zmianą form wykonywania zawodu m.in. w ramach adwokackiej spółki kapitałowej.
Możliwość powołania się na brak winy dotyczy tylko niewykonania obowiązku złożenia wniosku o upadłość. Nie uzasadnia tezy, że odpowiedzialność członka zarządu za zobowiązania spółki jest odpowiedzialnością na zasadzie winy.
Kobiety nadal nie są w sposób adekwatny reprezentowane we władzach i na stanowiskach kierowniczych giełdowych spółek. Co więcej, nie wszyscy wydają się być zainteresowani zmianą tej sytuacji.
Za przestępstwo gospodarcze nie zawsze należy karać prezesa firmy – wskazuje zespół Rafała Brzoski i proponuje zmianę prawa. – To często problem stylu działania prokuratury, a nie złych przepisów – korygują eksperci.
Spółka komunalna, odmawiając udostępnienia umów i faktur, nie może powoływać się na to, że musi je zanonimizować. Czynność ta polega jedynie na przetworzeniu informacji.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas