Transport i Logistyka Polska alarmuje przewoźników międzynarodowych o nowych obowiązkach, jakie szykują im francuscy urzędnicy od 1 kwietnia.

Przedstawiciele tej organizacji uzyskali podczas spotkania w Ambasadzie Francji w Warszawie informację, że od 1 kwietnia 2017 r. zacznie obowiązywać ustawa nr 2016-1827 z 23 grudnia 2016 r. o finansowaniu zabezpieczenia społecznego na 2017 r.

Wprowadza ona nowy, administracyjny obowiązek dla firm delegujących pracowników na terytorium Francji, w tym przewoźników w transporcie międzynarodowym. Każdy ich pracownik w czasie pobytu na terytorium Francji będzie musiał posiadać przy sobie dokument potwierdzający jego ubezpieczenie w polskim ZUS. Ten dokument będzie musiał być okazany do wglądu na każde żądanie kontrolerów francuskiego zakładu ubezpieczeń społecznych. Nie wiadomo jeszcze, czy na takim potwierdzeniu wystarczy wyłącznie informacja o zapłaconych składkach do ZUS, czy potrzebne będzie także podanie kwot zapłaconych składek.

Jak udało się ustalić przewoźnikom, nowe wymagania będą dotyczyły wyłącznie przewozów kabotażowych. Kierowcy przejeżdżający przez terytorium Francji tranzytem nie będą się musieli przejmować nowymi obowiązkami.

Co ważne, na początku roku administracja francuska ma uzupełnić na stronie Ministerstwa Transportu tzw. wyjaśnienia praktyczne do obowiązującej od 1 lipca 2016 r. ustawy Loi Macron. Zostanie tam zamieszczona także wersja polska wyjaśnień. To ogromny sukces naszych przewoźników, bo tamtejsi urzędnicy nie mają w zwyczaju publikowania takich wyjaśnień.

Polscy przedsiębiorcy muszą się jednak spodziewać dalszych zmian, i to już w niedalekiej przyszłości. Od 1 stycznia 2017 r. we Francji ruszył bowiem nowy system rejestrowania pracowników delegowanych na terytorium Francji (SIPSI). Obecnie trwają prace legislacyjne w Conseil d'Etat, aby wprowadzić opłatę w wysokości 50 euro za rejestrację w tym systemie. Zanim jednak francuski rząd opublikuje projekt zmian, nie wiadomo, jak będzie wyglądał nowy system dodatkowych opłat. Na razie, gdy nie ma jeszcze dodatkowych przepisów, rejestracja w systemie jest darmowa. Warto z tego skorzystać. Polscy przewoźnicy, którzy już zarejestrowali swoich pracowników, nie będą musieli ponosić tych dodatkowych kosztów wstecz po wejściu w życie nowych przepisów.

W czasie spotkania w ambasadzie przewoźnicy sprzeciwili się trwającym od lipca 2016 r. zmasowanym i skoordynowanym kontrolom francuskich służb, które mają zniechęcić zagranicznych przedsiębiorców do działania na tamtejszym rynku.