Akcja związana jest z tym, że 10 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa z 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Przedsiębiorca, który odrzuci reklamację konsumenta, będzie miał obowiązek poinformować go o możliwości rozwiązania sporu pozasądowo, co w założeniu ustawy, ale potwierdza to też praktyka podobnych postępowań, ma prościej i szybciej rozwiązywać konflikty z konsumentami.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by odpowiadając na reklamację, przedsiębiorca informacje te oraz swoje stanowisko przekazywał na papierze lub innym trwałym nośniku, np. USB lub płycie CD. Brak informacji oznaczać będzie automatycznie, że firma zgadza się na rozwiązanie sporu poza sądem. Ma też wskazywać konsumentowi, który podmiot jest właściwy do rozwiązania sporu; ich lista będzie też na stronie WWW urzędu.

Do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich będą uprawnione tylko podmioty tzw. ADR, wpisane do jawnego rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK. Pozasądowe rozwiązywanie sporów jest dla większości przedsiębiorców dobrowolne, więc muszą się na nie zgodzić obie strony. Postępowanie wszczynane będzie na wniosek konsumenta, chyba że regulamin firmy pozwala, aby sprawę zgłosił przedsiębiorca.

Będzie ono mogło być prowadzone w formie papierowej lub – za zgodą konsumenta – w formie elektronicznej. Wynik postępowania powinien być przedstawiony stronom sporu w terminie nie dłuższym niż 90 dni, ale termin ten może być przedłużony, jeżeli spór okaże się szczególnie skomplikowany.