Taki zakaz wprowadza nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, która w niedzielę 31 stycznia wchodzi w życie.

Nowelizacja przewiduje jednak pewne wyjątki od nowego zakazu. Będzie można jednocześnie prowadzić działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą i wykonywać przewozy kolejowe o zasięgu lokalnym lub regionalnym. Podobnie ma być, gdy zarządca infrastruktury ma zamiar prowadzić przewozy miejskie i podmiejskie.

Zmiany mają dostosować polskie regulacje do unijnych, ponieważ zdaniem Komisji Europejskiej Polska nie wdrożyła do prawa krajowego przepisów regulujących warunki prowadzenia rachunkowości przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury. Dlatego nowelizacja określa, że w przypadku łączenia funkcji zarządcy i przewoźnika nie można przenosić środków publicznych np. z jednej do drugiej działalności. Ponadto rachunkowość ma być prowadzona w taki sposób, aby monitorować przestrzeganie przez przedsiębiorcę tego zakazu.

Nowe prawo nakazuje również osobno sporządzać bilans oraz rachunek zysków i strat dla prowadzonych działalności.

Rozdzielenie rachunkowości nastąpi także u przewoźników, którzy wykonują przewozy towarów i osób. Oni też nie będą mogli przenosić środków publicznych między tymi rodzajami przewozów. Oddzielnie mają prowadzić bilans oraz rachunek zysków i strat.

podstawa prawna: ustawa z 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym DzU z 2015 r., poz. 1753