Aktualizacja: 12.01.2016 06:10 Publikacja: 12.01.2016 06:10
Foto: www.sxc.hu
Przepisy unijne harmonizują praktycznie wszystkie kwestie związane z dostępem do wspólnego wolnego rynku. Regulacje te dotyczą także sfery zamówień publicznych, których wartość, według szacunków Parlamentu Europejskiego, stanowi aż 16 proc. unijnego PKB.
Dzięki unijnym dyrektywom, m.in. tzw. dyrektywie klasycznej 2004/18/WE oraz dyrektywie sektorowej 2004/17/WE, tryby prowadzonych w Polsce i w Niemczech przetargów publicznych są podobne. Uczestnicy obu systemów działają jednak według odrębnych schematów i borykają się z odmiennymi problemami praktycznymi. W rzeczywistości realia w obu krajach, zarówno w sferze prawnej, jak i w zakresie wykładni obowiązujących norm i wypracowanych na tej podstawie modeli postępowania, istotnie się od siebie różnią.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Polska znalazła się wśród czterech państw, które Komisja Europejska pozwała do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niewdrożeniem drugiego filaru globalnej reformy podatkowej.
Wymagania wobec podatników rosną. Fiskus i sądy coraz częściej oczekują od nich działań zabezpieczających, które nie wynikają wprost z prawa, lecz z tzw. należytej staranności.
Dane na temat przemieszczania się ludności, czy zagęszczenia mieszkańców, pomagają firmom i miastom podejmować odpowiednie decyzje.
Zamawianie nieprawdziwych recenzji w sieci jest niezgodne z prawem. Ale czy da podatkowe korzyści?
Hiszpanie udowodnili, że niezawodność i stabilny rozwój są kluczem do zaufania, jakim obie marki darzą klienci.
Wszystkie roszczenia ze stosunku pracy przedawniają się z upływem trzech lat. Ale w przypadku niektórych z tych roszczeń termin przedawnienia może zacząć biec już po ustaniu stosunku pracy.
Brak wysłania pracownika na badania lekarskie nie stanowi automatycznego uszczerbku na jego zdrowiu. A tylko taki uszczerbek mógłby go uprawniać do odszkodowania.
Z prawdziwą satysfakcją oddaję w Państwa ręce najnowsze wydanie dodatku „Administracja”. W tym wydaniu Państwa szczególnej uwadze chciałbym polecić ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), które może zmienić sposób myślenia o odszkodowaniach w zamówieniach publicznych.
Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) otwiera wykonawcom nową drogę do dochodzenia odszkodowań od zamawiających w przypadku utraty szansy na uzyskanie zamówienia publicznego.
• Finał prac na projektem ws. KSeF. Ważna zmiana dla najmniejszym firm • Harmonizacja e-faktur od 2035 r. Co czeka przedsiębiorców? • Jak firma po powodzi rozliczy straty i odszkodowania • Reklama na meczu - czy to się opłaca? • Rower elektryczny w firmie a obowiązki składkowe • Praca zdalna: jak firmy radzą sobie z formalnościami • Ważne terminy na ten tydzień i wskaźniki kadrowe na listopad
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
Zarówno dotacje pochodzące z funduszy krajowych, jak i unijnych, mogą stanowić cenny zastrzyk wsparcia umożliwiający realizację projektów. Jakie czynniki brane są pod uwagę w programach wsparcia?
Instytucje specjalizujące się w usługach doradczych dla przedsiębiorców muszą rozwijać swoją ofertę i rozbudowywać zasoby. Teraz mogą na to pozyskać środki unijne z programu dla nowoczesnej gospodarki.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas