Po co rejestrować znak towarowy

Już samo używanie oznaczenia produktu daje efektywną ochronę. Jednak sformalizowanie go przynosi więcej korzyści.

Publikacja: 07.10.2015 05:50

Rejestracja znaku ułatwia również jego zbywanie, licencjonowanie oraz obciążanie, jako prawa majątko

Rejestracja znaku ułatwia również jego zbywanie, licencjonowanie oraz obciążanie, jako prawa majątkowego

Foto: 123RF

Znaku towarowego, tj. oznaczenia wyróżniającego produkt lub usługę, identyfikującego źródło, z którego one pochodzą, można używać bez formalnej rejestracji w urzędzie. Aby z niego korzystać i budować rozpoznawalność produktu oraz strategię marketingową, wystarczy wybrać oznaczenie, nałożyć je na opakowanie, szyld czy użyć jako domeny internetowej.

Ochrona znaków używanych przysługuje na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jej przepisy umożliwiają podmiotowi, który pierwszy używał oznaczenia w obrocie, by zakazał innemu przedsiębiorcy używania oznaczenia identycznego lub podobnego. Poza zaprzestaniem używania można żądać przeprosin i odszkodowania, tj. podnieść roszczenia tożsame z przysługującymi uprawnionemu do znaku zarejestrowanego. Już samo używanie znaku daje rzeczywistą i efektywną ochronę i wydaje się prostszym i tańszym sposobem jego eksploatacji. Niedokonanie zgłoszenia znaku nie jest więc zaniedbaniem przedsiębiorcy, lecz celowym wyborem.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki