Znaku towarowego, tj. oznaczenia wyróżniającego produkt lub usługę, identyfikującego źródło, z którego one pochodzą, można używać bez formalnej rejestracji w urzędzie. Aby z niego korzystać i budować rozpoznawalność produktu oraz strategię marketingową, wystarczy wybrać oznaczenie, nałożyć je na opakowanie, szyld czy użyć jako domeny internetowej.
Ochrona znaków używanych przysługuje na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jej przepisy umożliwiają podmiotowi, który pierwszy używał oznaczenia w obrocie, by zakazał innemu przedsiębiorcy używania oznaczenia identycznego lub podobnego. Poza zaprzestaniem używania można żądać przeprosin i odszkodowania, tj. podnieść roszczenia tożsame z przysługującymi uprawnionemu do znaku zarejestrowanego. Już samo używanie znaku daje rzeczywistą i efektywną ochronę i wydaje się prostszym i tańszym sposobem jego eksploatacji. Niedokonanie zgłoszenia znaku nie jest więc zaniedbaniem przedsiębiorcy, lecz celowym wyborem.