Reklama

Po co rejestrować znak towarowy

Już samo używanie oznaczenia produktu daje efektywną ochronę. Jednak sformalizowanie go przynosi więcej korzyści.

Publikacja: 07.10.2015 05:50

Rejestracja znaku ułatwia również jego zbywanie, licencjonowanie oraz obciążanie, jako prawa majątko

Rejestracja znaku ułatwia również jego zbywanie, licencjonowanie oraz obciążanie, jako prawa majątkowego

Foto: 123RF

Znaku towarowego, tj. oznaczenia wyróżniającego produkt lub usługę, identyfikującego źródło, z którego one pochodzą, można używać bez formalnej rejestracji w urzędzie. Aby z niego korzystać i budować rozpoznawalność produktu oraz strategię marketingową, wystarczy wybrać oznaczenie, nałożyć je na opakowanie, szyld czy użyć jako domeny internetowej.

Ochrona znaków używanych przysługuje na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jej przepisy umożliwiają podmiotowi, który pierwszy używał oznaczenia w obrocie, by zakazał innemu przedsiębiorcy używania oznaczenia identycznego lub podobnego. Poza zaprzestaniem używania można żądać przeprosin i odszkodowania, tj. podnieść roszczenia tożsame z przysługującymi uprawnionemu do znaku zarejestrowanego. Już samo używanie znaku daje rzeczywistą i efektywną ochronę i wydaje się prostszym i tańszym sposobem jego eksploatacji. Niedokonanie zgłoszenia znaku nie jest więc zaniedbaniem przedsiębiorcy, lecz celowym wyborem.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Prawo w firmie
Paradoks deregulacji: produkcja prawa rośnie, firmy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Prawo w firmie
Krzysztof Sikora, Mateusz Mintzberg: Koniec tymczasowości – kontrola inwestycji zagranicznych (FDI) na stałe w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama