Reklama
Rozwiń
Reklama

Niedozwolone klauzule i zapisy umowne

Stosowanie zapisów, które mocą wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiły do specjalnego rejestru, może narazić firmę na zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów i grozić karą finansową.

Publikacja: 21.08.2015 03:00

Niedozwolone klauzule i zapisy umowne

Foto: 123RF

Chociaż stosowanie gotowych wzorców umów, ich ogólnych warunków albo regulaminów w stosunkach z konsumentami jest bardzo wygodne, to z drugiej strony obarczone pewnym ryzykiem. Istnieją bowiem przepisy, które wyraźnie wyłączają możliwość swobodnego kształtowania ich treści. A jest to związane z potrzebą ochrony tej strony, która w praktyce nie ma wpływu na zawartość podpisywanego kontraktu. O ile w stosunkach przedsiębiorca–przedsiębiorca decydująca jest zasada swobody umów i jeżeli firma podpisuje podsunięty jej wzorzec, nie czyniąc w nim żadnych zastrzeżeń, to jest to jej decyzja i nie może liczyć na żadną szczególną ochronę, tak w przypadku relacji firma–konsument jest inaczej.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Promocja Świąteczna!

Wybierz roczną subskrypcję RP.PL i ciesz się dostępem do The New York Times!

Pierwszy rok 179 zł, potem 390 zł pobierane automatycznie co roku.

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Prawo w firmie
Sukcesja bez mitów. Jak firmy rodzinne mogą przetrwać pokolenia
Prawo w firmie
Spór o zabiegi poprawiające urodę. Rzecznik MŚP w obronie branży beauty
Prawo w firmie
Ministerstwo chce dać więcej swobody biegłym rewidentom i firmom audytorskim
Prawo w firmie
Fundacje rodzinne: projekt poprawiony, ale wciąż daleki od postulatów biznesu i ekspertów
Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama