Umowa franczyzy: know-how, marka i tajemnice firmy

Umowa franczyzy prowadzi zwykle do rozszerzania przez przedsiębiorców zakresu handlu lub świadczonych usług.

Publikacja: 27.05.2015 02:00

Maciej J. Nowak radca prawny

Maciej J. Nowak radca prawny

Foto: Rzeczpospolita

Obok umów nazwanych, takich jak najem, dzierżawa, zlecenie, czy umowa o dzieło, w obrocie gospodarczym występuje sporo umów nienazwanych. Zgodnie z zasadą swobody umów można w nich ustalać wszystko, co nie jest sprzeczne z przepisami lub nie narusza właściwości stosunku prawnego. W praktyce ukształtowały się typy umów dostosowane do potrzeb przedsiębiorców. Jedną z nich jest umowa franczyzy.

Umowa ta prowadzi do rozszerzania przez przedsiębiorców zakresu handlu lub świadczonych usług. Celem jest tworzenie sieci, czyli w różnych miejscach kolejnych punktów prowadzenia działalności przedsiębiorcy. Mogą to być miejsca, w których prowadzi się działalność produkcyjną, dystrybucyjną, usługową czy też mieszaną. Zakres działań zależy od konkretnej sytuacji i woli stron umowy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rząd wytoczy groźną broń przeciw szarej strefie. Dotknie rynku odzieży, obuwia i betonu
Prawo w firmie
„Sprawdzamy”. Zespół Rafała Brzoski przedstawił propozycje zmian prawnych
Prawo w firmie
Dostawa leków na innych i racjonalnych zasadach
Prawo w firmie
Legislacja gospodarcza w stylu słabej drużyny futbolowej
Prawo w firmie
"Rzeczpospolita" znów liderem w kwestii własności intelektualnej
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce