Umowa franczyzy: know-how, marka i tajemnice firmy

Umowa franczyzy prowadzi zwykle do rozszerzania przez przedsiębiorców zakresu handlu lub świadczonych usług.

Publikacja: 27.05.2015 02:00

Maciej J. Nowak radca prawny

Maciej J. Nowak radca prawny

Foto: Rzeczpospolita

Obok umów nazwanych, takich jak najem, dzierżawa, zlecenie, czy umowa o dzieło, w obrocie gospodarczym występuje sporo umów nienazwanych. Zgodnie z zasadą swobody umów można w nich ustalać wszystko, co nie jest sprzeczne z przepisami lub nie narusza właściwości stosunku prawnego. W praktyce ukształtowały się typy umów dostosowane do potrzeb przedsiębiorców. Jedną z nich jest umowa franczyzy.

Umowa ta prowadzi do rozszerzania przez przedsiębiorców zakresu handlu lub świadczonych usług. Celem jest tworzenie sieci, czyli w różnych miejscach kolejnych punktów prowadzenia działalności przedsiębiorcy. Mogą to być miejsca, w których prowadzi się działalność produkcyjną, dystrybucyjną, usługową czy też mieszaną. Zakres działań zależy od konkretnej sytuacji i woli stron umowy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama