Rozporządzenie to będzie określało szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom regionalnej pomocy inwestycyjnej w zakresie tzw. celów tematycznych określonych w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1303/2013 z wyłączeniem celu nr 3. Ten ostatni traktuje o pomocy na wzmacnianie konkurencyjności mikro, małych i średnich firm i będzie regulowany osobnym rozporządzeniem (jego projekt także trafił już do konsultacji).

Zgodnie z §6 ust. 1 projektu, pomoc będzie mogła być udzielana w celu wspierania rozwoju gospodarczego i społecznego województwa objętego regionalnym programem operacyjnym na realizację inwestycji początkowej. Natomiast w myśl ust. 2 dużemu przedsiębiorcy w województwie mazowieckim będzie mogła zostać udzielona pomoc wyłącznie na realizację inwestycji początkowej na rzecz nowej działalności gospodarczej.

Warto zaznaczyć, że oba te pojęcia, tj.: inwestycja początkowa oraz inwestycja początkowa na rzecz nowej działalności gospodarczej zostały zdefiniowane w rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 651/2014 uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 traktatu (o funkcjonowaniu UE).

Zgodnie z nim (art. 2 pkt 49) „inwestycja początkowa" oznacza:

a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu,

b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez inwestora niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Z kolei „inwestycja początkowa na rzecz nowej działalności gospodarczej"  (art. 2 pkt 51) oznacza:

a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu lub z dywersyfikacją działalności zakładu, pod warunkiem że nowa działalność, która ma być prowadzona, nie jest taka sama jak działalność poprzednio prowadzona w danym zakładzie ani podobna to takiej działalności,

b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby nie został nabyty, i który jest nabywany przez inwestora niezwiązanego ze sprzedawcą, pod warunkiem że nowa działalność, jaka ma być prowadzona z wykorzystaniem nabytych aktywów, nie jest taka sama, jak działalność prowadzona w zakładzie przed nabyciem ani podobna to takiej działalności.

W myśl art. 2 pkt 50 „taka sama lub podobna działalność" oznacza działalność wchodzącą w zakres tej samej klasy (czterocyfrowy kod numeryczny) statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 określonej w rozporządzeniu nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej.

Wracając do projektu rozporządzenie MIiR to zgodnie z §8 ust. 1 maksymalną intensywność wsparcia (czyli to, jakie procentowe dofinansowanie przysługuje w stosunku do tzw. kosztów kwalifikowanych) będzie się określać zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. W grę wchodzi więc rozporządzenie Rady Ministrów, w którym ustanowiono mapę pomocy regionalnej (DzU z 2014r., poz. 878).