Jakie skutki rażącego niedbalstwa

Skradziono wyposażenie mojego biura. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania, powołując się na rażące niedbalstwo. O co chodzi? Czy miał prawo nie wypłacić odszkodowania?

Publikacja: 11.02.2015 01:00

Magdalena Sikora, aplikant radcowski, Dittmajer i Wspólnicy

Magdalena Sikora, aplikant radcowski, Dittmajer i Wspólnicy

Foto: Rzeczpospolita

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego (art. 827 § 1 i § 4) w razie rażącego niedbalstwa ubezpieczającego lub ubezpieczonego odszkodowanie co do zasady nie przysługuje. Oznacza to, że na tej podstawie ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeżeli ustali, że szkoda powstała właśnie na skutek rażącego niedbalstwa.

Pojęcie „rażące niedbalstwo" budzi pewne problemy interpretacyjne, gdyż nie ma jego ustawowej definicji. Jest ono postacią winy nieumyślnej. Najczęściej przyjmuje się, że mamy z nim do czynienia wówczas, gdy sprawca szkody nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego zachowanie narusza normy prawne, społeczne lub zasady należytej staranności, choć powinien mieć taką świadomość.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki