Reklama
Rozwiń

Jakie skutki rażącego niedbalstwa

Skradziono wyposażenie mojego biura. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania, powołując się na rażące niedbalstwo. O co chodzi? Czy miał prawo nie wypłacić odszkodowania?

Publikacja: 11.02.2015 01:00

Magdalena Sikora, aplikant radcowski, Dittmajer i Wspólnicy

Magdalena Sikora, aplikant radcowski, Dittmajer i Wspólnicy

Foto: Rzeczpospolita

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego (art. 827 § 1 i § 4) w razie rażącego niedbalstwa ubezpieczającego lub ubezpieczonego odszkodowanie co do zasady nie przysługuje. Oznacza to, że na tej podstawie ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeżeli ustali, że szkoda powstała właśnie na skutek rażącego niedbalstwa.

Pojęcie „rażące niedbalstwo" budzi pewne problemy interpretacyjne, gdyż nie ma jego ustawowej definicji. Jest ono postacią winy nieumyślnej. Najczęściej przyjmuje się, że mamy z nim do czynienia wówczas, gdy sprawca szkody nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego zachowanie narusza normy prawne, społeczne lub zasady należytej staranności, choć powinien mieć taką świadomość.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama