Kto ponosi koszt nieuzasadnionej reklamacji

Koszty związane z reklamacjami składanymi przez konsumentów obarczają przedsiębiorców. Próba przerzucania ich na kontrahenta lub zniechęcania go do skorzystania z rękojmi godzi w dobre obyczaje.

Publikacja: 04.02.2015 06:15

Kto ponosi koszt nieuzasadnionej reklamacji

Foto: www.sxc.hu

Przedsiębiorca zastrzegł we wzorcu umownym, że „w przypadku nieuzasadnionego wezwania serwisanta klient zobowiązany jest pokryć koszty dojazdu i roboczej godziny serwisanta w wysokości 90 zł". Praktyka ta naruszała interesy klientów spółki – orzekł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył na nią karę finansową. Uznał bowiem, że w obawie przed poniesieniem dodatkowych kosztów konsumenci mogli rezygnować z przysługującego im prawa składania reklamacji wadliwie działającego produktu. Tymczasem zgodnie z prawem koszty związane z reklamacjami składanymi przez konsumentów (np. dojazd serwisanta) ponosi przedsiębiorca.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki