Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych

Publikacja: 21.01.2015 01:00

Tworząc przewodnik, chcieliśmy przekazać nestorom narzędzia pozwalające im na samodzielną diagnozę g

Tworząc przewodnik, chcieliśmy przekazać nestorom narzędzia pozwalające im na samodzielną diagnozę gotowości sukcesyjnej i opracowanie planu działań na rzecz zmiany pokoleniowej – mówi Ewa Zielińska, kierownik merytoryczny projektu.

Foto: Rzeczpospolita

- W jaki sposób zrodził się pomysł przygotowania narzędzi wspierających planowanie sukcesji w firmach rodzinnych z sektora MSP?

„Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych" jest odpowiedzią na trend o charakterze gospodarczym i demograficznym. W perspektywie najbliższych dziesięciu lat przeprowadzenie sukcesji planuje 58 proc. polskich firm rodzinnych. W naszym kraju jest ona zjawiskiem stosunkowo nowym, a jednocześnie długotrwałym i wieloaspektowym. Często wiąże się z opracowaniem lub aktualizacją strategii firmy oraz zmianami organizacyjnymi, obejmującymi strukturę organizacyjną i sposób realizacji procesów biznesowych. Nierzadko przy okazji sukcesji dochodzi do przekształceń formy prawnej przedsiębiorstwa, a także zmian własnościowych, związanych z aspektami podatkowymi. Szalenie istotny jest właściwy wybór i wdrożenie sukcesora lub sukcesorki do nowej roli. Następca założyciela firmy w kilka lat musi uzyskać taką wiedzę i umiejętności, jakie nestor gromadził przez 20–30 lat swojej działalności biznesowej.

Pozostało 80% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką