Co to jest gwarancja? Przede wszystkim gwarancja stanowi ważny dodatek do kupowanych towarów. Zgodnie z art. 577 § 1 kodeksu cywilnego, gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
Wbrew pozorom, gwarancja jest stosunkowo wygodnym dokumentem dla przedsiębiorcy-gwaranta i stanowi elastyczną formę kształtowania odpowiedzialności sprzedawcy względem nabywcy za sprzedany produkt. Przepisy regulujące kwestie gwarancji dają sprzedawcy dużą swobodę w kształtowaniu zakresu gwarancji czy też okresu jej obowiązywania. W praktyce gwarancję można ukształtować dość wąsko. Udzielenie gwarancji jest także korzystne dla przedsiębiorcy z tego względu, że w powszechnej opinii panuje przekonanie, iż wykonywanie uprawnień związanych z reklamacją nabytego towaru związane jest z posiadanym dokumentem gwarancyjnym. W szczególności, w świadomości konsumentów gwarancja jest równoznaczna z posiadaniem uprawnienia do reklamacji.