Gwarancja: warunki nie zawsze mogą być kształtowane dowolnie

Od 25 grudnia 2014 r. skorzystanie z uprawnień do gwarancji nie będzie powodować jej wygaśnięcia. Firmom, które nie dostosują zasad reklamacji do nowych przepisów, grożą kary.

Publikacja: 18.12.2014 06:10

Gwarancja: warunki nie zawsze mogą być kształtowane dowolnie

Foto: Fotorzepa,Radek Pasterski

Co to jest gwarancja? Przede wszystkim gwarancja stanowi ważny dodatek do kupowanych towarów. Zgodnie z art. 577 § 1 kodeksu cywilnego, gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Wbrew pozorom, gwarancja jest stosunkowo wygodnym dokumentem dla przedsiębiorcy-gwaranta i stanowi elastyczną formę kształtowania odpowiedzialności sprzedawcy względem nabywcy za sprzedany produkt. Przepisy regulujące kwestie gwarancji dają sprzedawcy dużą swobodę w kształtowaniu zakresu gwarancji czy też okresu jej obowiązywania. W praktyce gwarancję można ukształtować dość wąsko. Udzielenie gwarancji jest także korzystne dla przedsiębiorcy z tego względu, że w powszechnej opinii panuje przekonanie, iż wykonywanie uprawnień związanych z reklamacją nabytego towaru związane jest z posiadanym dokumentem gwarancyjnym. W szczególności, w świadomości konsumentów gwarancja jest równoznaczna z posiadaniem uprawnienia do reklamacji.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Dostawa leków na innych i racjonalnych zasadach
Prawo w firmie
Legislacja gospodarcza w stylu słabej drużyny futbolowej
Prawo w firmie
"Rzeczpospolita" znów liderem w kwestii własności intelektualnej
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?