Przedsiębiorcy mogą korzystać z dwóch nowych usług doradczych oferowanych w ramach Krajowego Systemu Usług. Pierwsza z nich swoim zakresem obejmuje marketing i sprzedaż produktów i jest skierowana do mikro i małych firm z branży przetwórstwa rolno-spożywczego. Druga koncentruje się na efektywności energetycznej.
Dla lepszej sprzedaży
Dzięki pierwszej usłudze przedsiębiorstwa mają poprawić efektywność zarządzania, podnieść zdolności operacyjne firmy oraz zwiększyć jej konkurencyjności poprzez wdrożenie nowych narzędzi marketingowych i sprzedażowych. Usługa podzielona jest na cztery etapy. Pierwszy obejmuje przeprowadzenia audytu marketingowego. Jest to szczegółowa analiza sytuacji rynkowej przedsiębiorstwa i stanowi podstawę do zbudowania planu marketingowego dopasowanego do specyfiki firmy i wyzwań przed nią stojących. Audyt może zostać przeprowadzony z wykorzystaniem:
Etap drugi to doradztwo strategiczne. Polega na przygotowaniu planu marketingowego zawierającego co najmniej pięć proponowanych rozwiązań, czyli tzw. wykonawczych programów marketingowych. Ich wdrożenie powinno wpłynąć na poprawę efektywność przedsiębiorstwa i umożliwić mu uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku.
Weryfikacja sytuacji przedsiębiorcy i przedstawienie propozycji rozwiązań to jednak nie wszystko. W trzecim etapie doradca pomaga wprowadzić w życie plan marketingowy.
Na ostatni etap składają się szkolenia. Mają one dotyczyć podstawowych zagadnień z zakresu marketingu, budo- wania planu marketingowego w branży przetwórstwa rolno-spożywczego, wdrażania planu we własnym przedsiębiorstwie i zasad monitorowania jego realizacji. Wszystko po to, aby po wykorzystaniu całego pakietu usług w przyszłości przedsiębiorca, samodzielnie lub przy wsparciu własnej kadry zarządzającej, potrafił się sprawnie poruszać na polu zagadnień związanych z marketingiem i sprzedażą.
Doświadczenia pilotażu
Warto zaznaczyć, że usługa marketingu i sprzedaży była już świadczona, ale w formie pilotażu. Doświadczenia tego okresu pokazują, że przyniosła realne korzyści firmom, które zgłosiły się do projektu. Przedsiębiorstwa, które skorzystały z oferty KSU, zaobserwowały zwiększenie zdolności firmy do samodzielnego rozpoznawania zmieniających się potrzeb rynkowych oraz przygotowania i wdrażania działań poprawiających pozycję rynkową firmy (79 proc. wskazań), podniesienie poziomu innowacyjności firmy (72 proc.) czy wzrost przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym (35,5 proc.).
Ponad 90 proc. badanych przedsiębiorstw zaobserwowało poprawę jakości pracy jednostki odpowiedzialnej w ich firmie za marketing i sprzedaż jako skutek skorzystania z usługi pilotażowej. Niektóre firmy korzystające z usługi marketingu dzięki wdrożeniu rekomendacji z audytu znacząco poszerzyły swoją ofertę produktową bądź notowały nawet kilkusetprocentowy wzrost przychodów ze sprzedaży. Warto więc może pójść w ich ślady i w większym stopniu postawić na skuteczny marketing.
Przedsiębiorcy, którzy chcieliby skorzystać z takiej formy wsparcia, powinni się skontaktować z jedną z wybranych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości instytucji. A są to:
- Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości SA,
- Agencja Rozwoju Regionalnego SA,
- Podkarpacka Akademia Przedsiębiorczości Katarzyna Podraza,
- Prospect & Perfect Marta Świerczyńska,
- Turecka Izba Gospodarcza,
- Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.,
- AT Group SA,
- Kłunduk Grzegorz Przedsiębiorstwo Konsultingowe AGM.
Na koniec warto dodać, że usługa jest dofinansowana. Przedsiębiorca ponosi 30 proc. jej kosztu.
Optymalizacja energii
Z kolei do realizacji usługi w zakresie zarządzania efektywnością energetyczną przedsiębiorstw Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rekomendowała sześć podmiotów. Są to:
- NETRIX GROUP – sp. z o.o.,
- Agencja Rozwoju Regionalnego SA,
- AT Group SA,
- Niemiecko-Polska Fundacja Nowa Energia,
- Kłunduk Grzegorz Przedsiębiorstwo Konsultingowe AGM,
- SEMPERUM Anna Tomsia-Zając, Janusz Parkitny S.C.
Korzystając z tej usługi, przedsiębiorcy zoptymalizują zużycie energii, ograniczą koszty jej pozyskania, a także poprawią system zarządzania energią w przedsiębiorstwie. Uzasadnieniem dla realizacji takiej usługi jest to, że przy odpowiedniej optymalizacji zużycia energii można uzyskać oszczędności, a przez to podnieść konkurencyjność, rentowność i potencjał rynkowy całej firmy.
Nowa usługa KSU będzie świadczona na rzecz mikro i małych firm, które mają roczne zużycie energii na poziomie nie mniejszym niż 250 GJ (69,44 MWh). Podobnie jak opisana wyżej i ta usługa jest dofinansowana do 70 proc. swojej wartości, a przedsiębiorca korzystający z niej będzie zobowiązany pokryć pozostałe 30 proc.
Usługa zarządzania efektywnością energetyczną składa się z dwóch etapów. W pierwszym doradca przeprowadza analizę stanu gospodarki energetycznej przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów problemowych. Na tej podstawie zostanie opracowany plan poprawy stanu gospodarki energetycznej w firmie. Dzięki temu przedsiębiorca otrzyma zestaw niezbędnych danych i wskazówek, umożliwiających samodzielne podjęcie czynności skutkujących wdrożeniem działań optymalizujących. Planowane jest, aby wprowadzenie w życie zaleceń z tego planu przyniosło efekt zwiększenia efektywności energetycznej przedsiębiorstwa o co najmniej 10 proc.
I znów, przy tej usłudze przedsiębiorca nie jest pozostawiony sam sobie po etapie analizy. W drugim etapie otrzymuje wsparcie w procesie wdrażania rekomendowanych przez doradcę rozwiązań. Rekomendowane działania mogą dotyczyć m.in.: termomodernizacji budynków, zmiany wykorzystywanych źródeł i/lub nośników energii, eliminacji strat przesyłu i wykorzystania energii cieplnej i elektrycznej, wykorzystania energii odpadowej, możliwości sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej energii, monitoringu zużycia energii, możliwości zmiany dostawcy energii i wykorzystywania specjalnych taryf, reorganizacji procesu produkcyjnego, optymalizacji organizacji pracy, utworzenia i działania systemu zarządzania energią, wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych itp.
Ponadto warto zaznaczyć, że etap pierwszy obejmuje także szkolenie pracowników przedsiębiorstwa w zakresie podstawowych zagadnień związanych z zarządzaniem efektywnością energetyczną przedsiębiorstw.
Doradztwo w skrócie
Firma, która skorzysta z usługi w zakresie marketingu i sprzedaży, może liczyć na to, że doradca przeprowadzi audyt marketingowy, przygotuje plan marketingowy oraz pomoże w jego wdrożeniu. Klient będzie mógł także skorzystać ze szkoleń z zakresu marketingu, budowania planu marketingowego w branży przetwórstwa rolno- -spożywczego, wdrażania planu we własnym przedsiębiorstwie i zasad monitorowania jego realizacji.
Przedsiębiorca, który skorzysta z usługi w zakresie efektywności energetycznej otrzyma plan poprawy stanu gospodarki energetycznej w firmie, który zawierać będzie rekomendacje, co do podjęcia działań mogących skutkować oszczędnościami. Następnie uzyska pomoc we wdrożeniu tych rozwiązań.
Inne propozycje KSU
Obecnie na ofertę KSU składają się usług doradcze:
- asysta w prowadzeniu działalności,
- pożyczki dla firm (oferty funduszy pożyczkowych współpracujących w ramach Krajowego Systemu Usług),
- poręczenia (oferty funduszy poręczeniowych współpracujących w ramach Krajowego Systemu Usług),
- doradztwo marketingowe dla branży przetwórstwa rolno- -spożywczego,
- doradztwo innowacyjne,
- zarządzanie finansami,
- technologie informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem,
- zarządzanie efektywnością energetyczną,
- planowanie działań w MSP a finansowanie zwrotne.