Polskie firmy, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Comarch (największy krajowy producent oprogramowania do zarządzania, ERP) wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, coraz powszechniej korzystają z produktów i usług IT przez internet (czyli w chmurze).

Trzy lata temu, gdy krakowska spółka po raz pierwszy przeprowadzała badania na temat chmury obliczeniowej, aż 63 proc. przedsiębiorstw w ogóle nie miało pojęcia, co to za termin i co się za nim kryje. Obecnie zaledwie 9 proc. ankietowanych firm (badanie objęło ponad 300 podmiotów) przyznało, że nie zna żadnych usług lub produktów sprzedawanych w tym modelu.

Rosnąca świadomość nowej usługi przekładała się oczywiście na rosnący popyt na tego typu rozwiązania. Aż 65 proc. krajowych przedsiębiorstw już korzysta z usług IT w modelu zdalnym. Wśród najpopularniejszych aplikacji są: poczta elektroniczna (korzysta z niej 38 proc. ankietowanych), przechowywanie danych (36 proc.), strona internetowa (27 proc.) oraz rozwiązania do pracy grupowej przez internet (pozwalające na współdzielenie plików), z których korzysta 26 proc. podmiotów.

Dlaczego firmy zdecydowały się przejść na model chmurowy? Tłumaczą to najczęściej chęcią oszczędności czasu (51 proc. odpowiedzi). Pracownicy, mając dostęp do potrzebnych im danych z dowolnego urządzenia z dostępem do sieci, mogą wykonywać obowiązki poza biurem, np. będąc u klienta lub w podróży służbowej. Firmy liczą też na ograniczenie wydatków na IT (40 proc. odpowiedzi).

W modelu cloudowym mogą korzystać z niezbędnych im aplikacji, nie ponosząc jednorazowych wydatków na ich zakup. Rozliczają się z dostawcą usługi, płacąc comiesięczny abonament. Zdalny dostęp do informacji pozwala też prowadzić pracę grupową. Zespoły mogą się wymieniać danymi, zdjęciami i różnego rodzaju informacjami niezbędnymi do wykonywania obowiązków zawodowych.

Swobodny dostęp do danych sprawia, że najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do pracy w chmurze jest komputer przenośny. Korzysta z niego aż 85 proc. ankietowanych firm. Niewiele mniejszym wzięciem cieszą się jednak komputery stacjonarne, szczególnie popularne w pionach, w których podróże służbowe należą do rzadkości (np. finansowo-księgowych). Aż 53 proc. badanych korzysta z produktów w chmurze za pośrednictwem smartfonów, 33 proc. pracuje na tabletach.

Ciekawe odpowiedzi padły na pytanie, czy podejmując decyzję o przejściu na model zdalny, przedsiębiorstwa zwracały uwagę na to, czy usługodawcą jest firma krajowa czy zagraniczna. Aż 46 proc. ankietowanych wskazało, że wolałoby współpracować z krajowym dostawcą. Przeciwnego zdania było 26 proc. badanych. Dla 29 proc. respondentów nie miało to znaczenia lub nie potrafili zająć stanowiska w tej sprawie.

Przy wyborze dostawcy klienci kierowali się też ceną za usługę (71 procent odpowiedzi) oraz poziomem bezpieczeństwa przechowywanych poza firmą danych (59 proc.).

Autorzy badania dociekali też, dlaczego firmy wciąż wolą korzystać z aplikacji i usług IT w tradycyjnym modelu. Ankietowani najczęściej (45 proc.) tłumaczyli to brakiem potrzeb zmian w tym obszarze. 34 proc. twierdziło, że nie ma wiedzy niezbędnej do korzystania z aplikacji w chmurze. 32 proc. bało się o bezpieczeństwo (poufność) strategicznych dla nich danych, które wolą przechowywać na własnych serwerach. Kolejne 27 proc. powoływało się z kolei na ograniczenia finansowe, co wskazuje na zupełny brak zrozumienia, na czym polega chmura.