Moja firma we współpracy z lokalną rozgłośnią radiową organizuje konkurs, w którym nagrodami będą produkty przeze mnie sprzedawane. Czy zgodne z prawem jest podanie na antenie radia, będącego współorganizatorem konkursu, danych osób w nim uczestniczących?
Jeżeli osoby biorące udział w konkursie wyrażą zgodę ?na upublicznienie swoich danych osobowych, to nie ma przeszkód, żeby na antenie radia podać te dane. Ważne jest, żeby regulamin konkursu był znany jego uczestnikom, zanim do niego przystąpili i żeby określał sposób przetwarzania danych uczestników konkursu. Uczestnicy konkursu muszą wiedzieć, jakie ich dane zostaną ewentualnie upublicznione, np. imię i nazwa miejscowości, w której mieszkają, bądź też imię i nazwisko.
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU nr 133, poz. 833 ze zm.) nakazuje, żeby administrator danych wskazał podstawę prawną gromadzenia i wykorzystywania danych osobowych oraz żeby każda osoba, której dane są wykorzystywane, wiedziała o tym i była świadoma swoich praw z tym związanych. Administrator danych osobowych musi również poinformować osobę, której dane dotyczą, o adresie swojej siedziby, celu zbierania danych (a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych), o dobrowolności lub obowiązku ich podania oraz o prawie dostępu do danych i ich poprawiania.
W art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych wymienione są przesłanki przetwarzania danych, które mogą być wymaganą podstawą prawną. W przypadku konkursów będzie to zgoda osoby, której dane dotyczą. Przepisy nie wskazują, czy zgoda ma być wyrażona pisemnie, czy może być też ustnie. ?Zatem ustna zgoda jest akceptowana, choć ?z przyczyn dowodowych lepiej zatroszczyć się o to, ?by była wyrażona na piśmie.
Administrator danych osobowych, czyli każdy podmiot, który gromadzi ?i wykorzystuje te dane, może zbierać je tylko w takim zakresie, jaki jest niezbędny w celu ich przetwarzania. Może on wykorzystywać dane tylko w tym celu, dla którego je zebrał i na który wyrażono zgodę. Nie może on więc wykorzystywać danych dla innych, nie oznaczonych z góry celów.