Ograniczenie praw odbiorców telewizji kablowej – to jedna ?z praktyk spółki Vectra, którą zakwestionował kilka lat temu Urząd Ochrony Konkurencji ?i Konsumentów. Po wydaniu decyzji, w której zakazano stosowania niektórych postanowień umownych, i nałożeniu kary, firma odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednak ten przyznał rację urzędnikom (wyrok SOKiK w Warszawie z 28 lutego 2014 r., XVII Ama 168/11. Wyrok nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja).
Postępowanie przeciwko operatorowi telewizji kablowej Vectra zostało wszczęte jeszcze w grudniu 2010 roku. Wątpliwości urzędu wzbudziły wówczas materiały informacyjne, jakie przedsiębiorca wysyłał konsumentom, informując o zmianie regulaminu.
Zapisy w regulaminie
UOKiK ustalił, że zawierały one sprzeczne z prawem informacje, ograniczające uprawnienia abonentów. Przede wszystkim zgodnie z prawem o propozycji zmian regulaminu przedsiębiorca telekomunikacyjny powinien powiadomić konsumentów z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. Co więcej, firma powinna także dopełnić obowiązku informacyjnego i pouczyć konsumentów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy, jeśli nie godzą się oni na zaproponowane zmiany. Tymczasem, jak ustalił urząd antymonopolowy, spółka informowała ?o nowym regulaminie już po jego wejściu w życie. Ponadto umowy nie mogli wypowiedzieć ci abonenci, którzy wcześniej zawarli kontrakt z przedsiębiorcą na promocyjnych warunkach. Tymczasem prawo to przysługuje wszystkim abonentom. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości blisko ?490 tys. zł. Sąd podtrzymał jej wysokość.
Stare i nowe
A jakie było i jest obecne brzmienie odpowiednich przepisów. I tak art. 60a ust. 1 pkt 1 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (DzU nr 171, poz. 1800 ze zm.) stanowi, że dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych doręcza abonentowi będącemu stroną umowy zawartej na piśmie treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy, ?w tym określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych (...) z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy ?w przypadku braku akceptacji tych zmian. Ponieważ brzmienie tego przepisu w okresie, ?w którym firma wprowadzała zmiany w regulaminie, było nieco inne, warto zacytować także i ten stary przepis. I tak zgodnie z art. 60a ust. 1 pkt 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym w roku 2009 r. – dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych doręcza abonentowi na piśmie oraz podaje do publicznej wiadomości treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy, określonych w regulaminie (...) z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego, przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany ?o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji tych zmian. Z treści zacytowanych przepisów prawa telekomunikacyjnego, tak ?w brzemieniu obowiązującym obecnie, jak i poprzednio ?w roku 2009, wynika jednoznacznie, że przedsiębiorca, planując dokonanie zmian regulaminu, musi o tym poinformować zainteresowanych ?z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego, a także poinformować ich ?o prawie do wypowiedzenia umowy w sytuacji niezaakceptowania przez nich nowych warunków świadczenia usługi.