- Wojewódzki inspektor ochrony środowiska nałożył na mnie karę pieniężną za wykonanie transportu odpadów inną trasą niż było to określone w decyzji głównego inspektora ochrony środowiska. Zmieniłem trasę, ponieważ zostałem skierowany do innego przejścia granicznego przez policję niemiecką ze względu na duże obciążenie ruchem drogowym. Czy w tej sytuacji ukaranie było zasadne?

– pyta czytelnik.

Tak, ponieważ bez znaczenia dla wymierzenia kary jest przyczyna zmiany trasy. Sankcję tę nakłada się za sam fakt odstąpienia (od ustalonej w zezwoleniu na transport odpadów) trasy przewozu. Kara jest nakładana bez względu na zawinienie, za sam fakt zachowania niezgodnego z zezwoleniem (wyrok NSA z 1 kwietnia 2011 r., sygn. akt: II OSK 605/10). Art. 33 ust. 3 pkt 1 ustawy z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów, który nakłada na wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska obowiązek naliczenia kary pieniężnej stanowi, że następuje to, gdy przewóz odpadów dokonywany jest choćby nieumyślnie inną trasą niż określoną w zezwoleniu. Użycie przez ustawodawcę sformułowania „chociażby nieumyślnie" nie przesądza o tym, że odpowiedzialność administracyjna za czyn polegający na nierealizowaniu przewozu odpadów ustaloną trasą przejazdu oparta jest na zasadzie winy. Przyjmując ten pogląd WSA ?w Warszawie w wyroku z 20 grudnia 2010 r. (sygn. akt: ?IV SA/Wa 1632/10) uznał, że obowiązkiem organu administracji jest ustalenie, czy czyn, za który nakładana jest kara administracyjna, został popełniony co najmniej nieumyślnie.

W związku z omawianym zagadnieniem należy wskazać, że przepisy dopuszczają możliwość zmiany trasy już w trakcie transportu, jeżeli wymuszają ją okoliczności. Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia WE nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów w przypadku, gdy w przemieszczaniu, na które wydano zgodę, zaszły istotne zmiany w zakresie jego charakterystyki lub warunków, w tym planowanej ilości odpadów, trasy, środków transportu, daty przemieszczania lub przewoźnika, zgłaszający zobowiązany jest niezwłocznie, a w miarę możliwości przed rozpoczęciem przemieszczania, zawiadomić o tym zainteresowane właściwe organy i odbiorcę. Jak zauważył warszawski sąd administracyjny w wyroku z 2 grudnia 2009 r. (sygn. akt: IV SA/Wa 1718/09) sformułowanie „w miarę możliwości" zawarte w art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 1013/2006, oznacza, że jeśli taka możliwość istnieje, to należy o tym powiadomić przed rozpoczęciem transportu, ale nie eliminuje to konieczności powiadomienia, o zmianie trasy już w czasie rozpoczęcia przemieszczania odpadów. Czytelnik nie wspomina o dokonanym powiadomieniu, co za tym idzie, nie można mówić o zwolnieniu transportującego z obowiązku dochowania określonej w zezwoleniu trasy.

Wojewódzki inspektor ochrony środowiska za przewóz odpadów inną trasą niż określoną w zezwoleniu nakłada na transportującego odpady karę pieniężną w wysokości od 20 000 do 60 000 zł. Przy ustalaniu konkretnej wysokości kary, należy uwzględnić w szczególności ilość, rodzaj i charakter odpadów, w tym możliwość zagrożeń dla ludzi i środowiska powodowanych przez te odpady, oraz okoliczności uprzedniego naruszenia przepisów ustawy i rozporządzenia ?nr 1013/2006.

podstawa prawna: art. 33 ust. 3, art. 34 ustawy z 29 czerwca 2007 r. – o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (DzU nr 124, poz. 859 ze zm.)

podstawa prawna: art. 17 ust. 1 rozporządzenia WE nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (DzU UE L 190 z 12.07.2006, str. 1)