Transakcje z nierzetelnymi kontrahentami mogą wpędzić firmę w poważne kłopoty, a nawet doprowadzić do bankructwa, dlatego ważne jest odpowiednie zabezpieczenie. Do wyboru jest kilka możliwości.

Klasycznym sposobem jest weksel in blanco. Jeżeli nabywca nie zapłaci za towar bądź usługę, sprawę kieruje się do sądu, co pozwala uzyskać nakaz zapłaty. Z weksla nie otrzymamy jednak więcej, niż wynosi majątek wystawcy. Natomiast jeśli wystawcą jest firma zadłużona, nie posiadająca majątku czy też właśnie plajtuje, to takie zabezpieczenie niewiele pomoże.

Kolejnym relatywnie prostym i niedrogim sposobem jest inkaso dokumentowe. Jest to uwarunkowana forma płatności, w której działający na zlecenie dostawcy bank zobowiązuje się do wydania odbiorcy dokumentów handlowych ?(np. faktury i dokumentu transportowego) lub finansowych (np. weksli), w zamian za zapłatę lub zabezpieczenie zapłaty przez odbiorcę określonej kwoty, zgodnie z warunkami wyszczególnionymi przez zleceniodawcę inkasa.

Pomocny może być też faktoring, czyli wykup przez wyspecjalizowaną firmę od przedsiębiorstwa wierzytelności z tytułu sprzedaży towarów lub usług do innych przedsiębiorstw. W rezultacie wierzyciel nie musi czekać na spłatę przez dłużnika i ochroni się przed opóźnieniem w zapłacie.

Jednym z najpewniejszych sposobów zabezpieczania ryzykownych transakcji jest gwarancja bankowa. Bank, czyli gwarant, zobowiązuje się do zapłaty na rzecz beneficjenta gwarancji (wierzyciela), określonej kwoty wskazanej ?w gwarancji na wypadek, gdyby zleceniodawca gwarancji (dłużnik) nie wywiązał się lub wywiązał się nienależycie ?ze swojego zobowiązania. Jeżeli więc odbiorca nie zapłaci ?w terminie, wówczas po przedstawieniu żądania zapłaty ?i wymaganych dokumentów bankowi odbiorca od niego otrzyma pieniądze.

Można również ubezpieczyć należności.  Oznacza to zobowiązanie ubezpieczyciela do wypłaty odszkodowania ?w przypadku, gdy kontrahent nie reguluje zobowiązań albo spóźnia się z płatnościami. Ubezpieczenie pokrywa przeważnie tylko poniesione straty i nie obejmuje utraconych korzyści, np. marży kredytodawcy z tytułu sprzedaży. Wypłata odszkodowania nie jest uzależniona od prawnie stwierdzonej niewypłacalności.