Ze względu na specyfikę żywności (czyli wymagania wysokiej jakości, czystości, świeżości i bezpieczeństwa zdrowotnego) zasadniczą różnicą – w porównaniu z innymi towarami – są krótsze terminy zgłaszania reklamacji. Wprowadza je rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 stycznia ?2003 r. w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy ?o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (DzU z 2003 r. nr 31, poz. 258). A zostało ono wydane na mocy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). W myśl rozporządzenia na zawiadomienie sprzedawcy o wykryciu niezgodności towaru z umową (np. o zepsutym maśle, zgniłych ogórkach, zwietrzałej herbacie) konsument ma tylko trzy dni. Należy zatem działać niezwłocznie, bo inaczej utraci się uprawnienia reklamacyjne. Jak liczyć ten termin? W przypadku towarów paczkowanych reklamację trzeba złożyć ?w terminie trzech dni od dnia otwarcia opakowania. Jeśli zaś towar został kupiony luzem (nie był on zapakowany ?w sposób, który uniemożliwia zmianę ilości i objętości bez naruszania opakowania), to zgłoszenia jego niezgodności ?z umową należy dokonać ?w terminie trzech dni od dnia sprzedaży bądź otrzymania. Zawiadomienie dotyczące żywności trzeba też bezwzględnie złożyć jeszcze przed upływem terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości.