Przedsięwzięcie nazywa się „Polski Most Krzemowy" i jest finansowane z programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka". Jego cel to wsparcie polskich firm z branży nowych technologii w ekspansji na rynek amerykański.

1. Kto może skorzystać z programu

O udział w projekcie mogą się starać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy, który spełniają łącznie trzy warunki. 1 – Mają siedzibę (a w przypadku przedsiębiorcy osoby fizycznej miejsce zamieszkania) w Polsce. 2 – Prowadzą (nie krócej niż rok i nie dłużej niż 10 lat przed dniem złożenia wniosku) działalność gospodarczą w branży wysokich technologii: IT, teleinformatyka, ICT, nano- lub biotechnologia, technologia środowiskowa oraz aeronautyka, technologia kosmiczna, inteligentne budownictwo, produkcja sprzętu medycznego i farmaceutyków. 3 – W roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożyli wniosek, a jeżeli prowadzą działalność krócej, to przez cały okres jej prowadzenia, posiadali udział eksportu – rozumiany jako sprzedaż towarów lub usług zarówno na Jednolity Rynek Europejski, jak i do państw spoza tego rynku – w całkowitej sprzedaży nie mniejszy niż 10 proc.

2. Gdzie i do kiedy składać wnioski

Na aplikacje przedsiębiorców PARP czeka do 28 stycznia 2014 r. (do godz. 16.30). Należy je składać poprzez generator wniosków na stronie https://pmk.parp.gov.pl/. Po zarejestrowaniu wniosku w generatorze przedsiębiorca powinien w ciągu pięciu dni roboczych potwierdzić złożenie wniosku poprzez: dostarczenie do PARP jego wydruku z generatora z podpisem osoby upoważnionej lub przesłanie za pośrednictwem portalu ePUAP odpowiedniego formularza z podpisem elektronicznym.

3. Jednodniowe szkolenia otwierające

Pierwszym etapem projektu (dla 240 firm) będą jednodniowe szkolenia na temat specyfiki prowadzenia działalności w USA i podejmowania tam współpracy gospodarczej. Udział w szkoleniu nie gwarantuje przejścia do II etapu.

4. Pięciodniowe obozy przygotowawcze

Drugim etapem przewidzianym dla 90 firm będą pięciodniowe obozy przygotowawcze w postaci warsztatów z ekspertami amerykańskimi i polskimi. Ich celem jest opracowanie przez każdego uczestnika strategii marketingowej na rynek amerykański dla swojej firmy, a także przygotowanie do udziału w trzecim etapie projektu realizowanym już w USA.

5. Program pobytu w Stanach Zjednoczonych

Do ostatniego etapu odbywającego się w Dolinie Krzemowej zakwalifikuje się (na podstawie oceny strategii marketingowych stworzonych przez przedsiębiorców) 30 firm. Otrzymają one do 55 tys. zł na wdrożenie strategii marketingowej w postaci bonów, przeznaczonych na zakup usług doradczych i szkoleniowych z zakresu m.in. marketingu, prawa, księgowości, finansów, ochrony własności przemysłowej, przygotowania oferty dla inwestorów i poszukiwania partnerów gospodarczych. Przedsiębiorcy będą uczestniczyć m.in. w prezentacjach dla partnerów biznesowych oraz w spotkaniach z potencjalnymi klientami i inwestorami. Będą mogli bezpłatnie korzystać z biura należącego do instytucji z Doliny Krzemowej, choć będą też musieli wyłożyć własne środki na przelot i pobyt w USA.

– Dysponujemy 4 mln zł i chcemy przygotować firmy do działania w USA – mówi „Rz" Michał Polański, dyrektor Departamentu Promocji Gospodarczej w PARP.

– Wiele firm przyjeżdża do USA nieprzygotowanych, szczególnie od strony marketingowej, i mimo dobrego produktu nie potrafi go zaprezentować – ocenia Polański, zaznaczając, że to program dla firm mających już doświadczenia zagraniczne.

– To pierwszy tak zaawansowany program akceleracyjny oferowany przez polską instytucję. Sądzę, że głównymi uczestnikami będą firmy software'owe – mówi „Rz" Paweł Pietrasieński, radca kierujący Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji w Ambasadzie RP w Waszyngtonie.

Opinia dla „Rz"

Bożena Lublińska-Kasprzak prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Dużą wartością organizowanego przez nas projektu Polski Most Krzemowy jest to, że wprowadzamy przedsiębiorców w sam środek specyficznego ekosystemu Doliny Krzemowej. Zapewniamy im skorzystanie z usług doświadczonych lokalnych mentorów biznesowych, czyli promotorów i przewodników po lokalnym środowisku biznesowym. Badania wykazują, że współpraca z mentorem kilkukrotnie zwiększa szanse powodzenia innowacyjnego przedsięwzięcia w Kalifornii. Każdy z trzydziestu przedsiębiorców będzie mógł ustalić z naszymi współpracownikami z Silicon Valley Access Centre (prowadzonym przez Wydział Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Waszyngtonie) indywidualny plan działania, dopasowany do profilu i potrzeb jego firmy. W ten sposób rozpocznie realizację strategii marketingowej na rynek amerykański przygotowanej po konsultacji z ekspertami podczas obozów przygotowawczych w Polsce poprzedzających wyjazd do Kalifornii.