Stosownie do art. 146 § 1 or?dynacji podatkowej (dalej: o.p.) w toku postępowania strona (jej przedstawiciel lub pełnomocnik) ma obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie swojego adresu. Obowiązek ten dotyczy także adresu elektronicznego, jeżeli wniesiono o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyrażono na to zgodę.

Wskazane w tym przepisie pojęcie adresu mieści w sobie zarówno adres do korespondencji, jak i adres miejsca zamieszkania (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 3 października 2013 r., I SA/Go 293/13).

Obowiązek ten został ustanowiony, aby wyeliminować możliwość celowego uchylania się przez stronę od doręczania jej pisma. Tym samym ma zapobiegać przewlekłości postępowania.

Nie określono terminu

Artykuł 146 § 1 o.p. ustanawiający obowiązek zawiadomienia o zmianie adresu nie określa terminu takiego zawiadomienia. Nie można do takiej sytuacji zastosować art. 12 § 6 pkt 2 o.p., zgodnie z którym termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej.

Wynika z tego, że zawiadomienie organu podatkowego ?o zmianie adresu nie nastąpi ?w dacie nadania pisma na poczcie, tylko w dacie dotarcia tej informacji do organu. Do czasu otrzymania takiego zawiadomienia organ musi – zgodnie ?z art. 146 § 2 o.p. – uznać doręczenie za skuteczne pod podany adres (wyrok WSA w Warszawie z 10 października 2012 r., ?VIII SA/Wa 476/12).

Reklama
Reklama

Biorąc pod uwagę skutki zaniechania powiadomienia ?o zmianie adresu, podatnik powinien podać nowy adres ?w takim terminie, który pozwoli na uniknięcie sytuacji doręczania mu pism na adres, który jest nieaktualny. Z tym że nie budzi wątpliwości, że od momentu, w którym organ otrzyma informację o zmianie adresu, ma on obowiązek wysyłania wszelkich pism na adres nowy (wyrok NSA z 19 kwietnia 2013 r., II FSK 1657/11).

Tylko konkretne podmioty

Obowiązek zawiadomienia organu o zmianie adresu jest skierowany tylko do:

Wynika z tego, że inni uczestnicy postępowania nie mają obowiązku zawiadamiania organu podatkowego o zmianie adresu.

Ważne skutki zaniechania

W praktyce zaniechanie dokonania tego obowiązku może mieć istotne konsekwencje. Jeśli bowiem podatnik nie poinformuje kontrolującego ?o zmianie adresu, to pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem, a organ ?pozostawia pismo w aktach sprawy.

Z kolei fakt nieprzebywania pod adresem, podanym jako adres, pod którym mają być kierowane pisma, nie może stanowić okoliczności faktycznej, która np. uzasadniała przywrócenie uchybionego terminu (wyrok WSA w Łodzi ?z 6 sierpnia 2013 r., I SA/Łd 211/13).

Jeżeli strona postępowania powiadomiła organ podatkowy o nowym adresie po dniu wysłania pisma, ale przed jego dotarciem pod poprzedni adres, to organ podatkowy ma obowiązek dokonać powtórzenia czynności doręczenia pisma, a więc ponownie wysłać pismo.

Przykład

7 stycznia 2014 roku naczelnik urzędu skarbowego wysłał postanowienie do podatnika. Tymczasem 8 stycznia 2014 r. podatnik złożył informację ?o zmianie swojego adresu z ulicy Piłsudskiego 12/2 w Radomiu na ulicę Piotra i Pawła 22/1 ?w Radomiu. W tej sytuacji, ?z uwagi na powiadomienie organu podatkowego o zmianie adresu po wysłaniu pisma, ?ale przed dotarciem pisma ?na poprzedni adres, organ powinien ponownie je wysłać, podając adres wskazany przez podatnika w zawiadomieniu.

WZÓR zawiadomienia o zmianie adresu

PPHU „Karolinka-Travel"    Warszawa, 29 listopada 2013 r.

Ksawery Polakowski

ul. Lustrzana 2/11

02-697 Warszawa

NIP 544-42-34-555

Regon 881506680

Do Dyrektora

Urzędu Kontroli Skarbowej

w Warszawie

ul. Cybernetyki 19B

02-677 Warszawa

dot. UKS-II/221/13/RT

ZAWIADOMIENIE

Na podstawie art. 146 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 749 ze zm.) niniejszym zawiadamiam o zmianie adresu.

Od 2 grudnia 2013 r. korespondencję dotyczącą prowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej kontroli podatkowej w PPHU „Karolinka-Travel" należy kierować na adres:

PPHU „Karolinka-Travel"

Ksawery Polakowski

ul. Jesienna 22/7

02-697 Warszawa

Ksawery Polakowski