Stosownie do art. 146 § 1 or?dynacji podatkowej (dalej: o.p.) w toku postępowania strona (jej przedstawiciel lub pełnomocnik) ma obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie swojego adresu. Obowiązek ten dotyczy także adresu elektronicznego, jeżeli wniesiono o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyrażono na to zgodę.

Wskazane w tym przepisie pojęcie adresu mieści w sobie zarówno adres do korespondencji, jak i adres miejsca zamieszkania (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 3 października 2013 r., I SA/Go 293/13).

Obowiązek ten został ustanowiony, aby wyeliminować możliwość celowego uchylania się przez stronę od doręczania jej pisma. Tym samym ma zapobiegać przewlekłości postępowania.

Nie określono terminu

Artykuł 146 § 1 o.p. ustanawiający obowiązek zawiadomienia o zmianie adresu nie określa terminu takiego zawiadomienia. Nie można do takiej sytuacji zastosować art. 12 § 6 pkt 2 o.p., zgodnie z którym termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej.

Wynika z tego, że zawiadomienie organu podatkowego ?o zmianie adresu nie nastąpi ?w dacie nadania pisma na poczcie, tylko w dacie dotarcia tej informacji do organu. Do czasu otrzymania takiego zawiadomienia organ musi – zgodnie ?z art. 146 § 2 o.p. – uznać doręczenie za skuteczne pod podany adres (wyrok WSA w Warszawie z 10 października 2012 r., ?VIII SA/Wa 476/12).

Biorąc pod uwagę skutki zaniechania powiadomienia ?o zmianie adresu, podatnik powinien podać nowy adres ?w takim terminie, który pozwoli na uniknięcie sytuacji doręczania mu pism na adres, który jest nieaktualny. Z tym że nie budzi wątpliwości, że od momentu, w którym organ otrzyma informację o zmianie adresu, ma on obowiązek wysyłania wszelkich pism na adres nowy (wyrok NSA z 19 kwietnia 2013 r., II FSK 1657/11).

Tylko konkretne podmioty

Obowiązek zawiadomienia organu o zmianie adresu jest skierowany tylko do:

Wynika z tego, że inni uczestnicy postępowania nie mają obowiązku zawiadamiania organu podatkowego o zmianie adresu.

Ważne skutki zaniechania

W praktyce zaniechanie dokonania tego obowiązku może mieć istotne konsekwencje. Jeśli bowiem podatnik nie poinformuje kontrolującego ?o zmianie adresu, to pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem, a organ ?pozostawia pismo w aktach sprawy.

Z kolei fakt nieprzebywania pod adresem, podanym jako adres, pod którym mają być kierowane pisma, nie może stanowić okoliczności faktycznej, która np. uzasadniała przywrócenie uchybionego terminu (wyrok WSA w Łodzi ?z 6 sierpnia 2013 r., I SA/Łd 211/13).

Jeżeli strona postępowania powiadomiła organ podatkowy o nowym adresie po dniu wysłania pisma, ale przed jego dotarciem pod poprzedni adres, to organ podatkowy ma obowiązek dokonać powtórzenia czynności doręczenia pisma, a więc ponownie wysłać pismo.

Przykład

7 stycznia 2014 roku naczelnik urzędu skarbowego wysłał postanowienie do podatnika. Tymczasem 8 stycznia 2014 r. podatnik złożył informację ?o zmianie swojego adresu z ulicy Piłsudskiego 12/2 w Radomiu na ulicę Piotra i Pawła 22/1 ?w Radomiu. W tej sytuacji, ?z uwagi na powiadomienie organu podatkowego o zmianie adresu po wysłaniu pisma, ?ale przed dotarciem pisma ?na poprzedni adres, organ powinien ponownie je wysłać, podając adres wskazany przez podatnika w zawiadomieniu.

WZÓR zawiadomienia o zmianie adresu

PPHU „Karolinka-Travel"    Warszawa, 29 listopada 2013 r.

Ksawery Polakowski

ul. Lustrzana 2/11

02-697 Warszawa

NIP 544-42-34-555

Regon 881506680

Do Dyrektora

Urzędu Kontroli Skarbowej

w Warszawie

ul. Cybernetyki 19B

02-677 Warszawa

dot. UKS-II/221/13/RT

ZAWIADOMIENIE

Na podstawie art. 146 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 749 ze zm.) niniejszym zawiadamiam o zmianie adresu.

Od 2 grudnia 2013 r. korespondencję dotyczącą prowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej kontroli podatkowej w PPHU „Karolinka-Travel" należy kierować na adres:

PPHU „Karolinka-Travel"

Ksawery Polakowski

ul. Jesienna 22/7

02-697 Warszawa

Ksawery Polakowski