Armator statku ma powiadomić administrację państwa, pod którego banderą pływa, o tym, że nie był w stanie kupić paliwa o małej zawartości siarki.
To jedna ze zmian, którą przewiduje projekt nowelizacji ustawy o zapobieganiu zanieczyszczania morza przez statki. Powstał w Ministerstwie Transportu. Projektowana nowela sprawi, że w sytuacji, gdy armator nie był w stanie kupić paliwa o odpowiedniej zawartości siarki, dyrektor urzędu morskiego będzie musiał sprawdzić, czy zostały podjęte wszelkie starania w tym kierunku.
Projekt dopuszcza pływanie statkami korzystającymi z paliwa, którego spalanie powoduje dużą emisję dwutlenku siarki, ale pod warunkiem zastosowania technologii redukujących takie zanieczyszczenie. Musi ona gwarantować, że do atmosfery trafi tyle samo dwutlenku siarki (lub mniej), ile po użyciu bardziej ekologicznego paliwa.
Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe