Taka sytuacja może mieć miejsce. I obie instytucje, tj. Straż Graniczna oraz ten inny podmiot, będą postępować legalnie. Tym samym przedsiębiorca musi się liczyć z tym, że w praktyce dwie kontrole będą wykonywane w tym samym czasie. Jest to jednak sytuacja wyjątkowa. Rzeczywiście bowiem jest tak, że przedsiębiorca powinien mieć możliwość niezakłóconego prowadzenia działalności. Dlatego właśnie przepisy ustawy o swobodzie działalności (u.s.d.g.) zakazują przeprowadzania kilku kontroli u jednego przedsiębiorcy w tym samym czasie. Chodzi o to, aby on sam i jego pracownicy nie musieli angażować się np. w obsługę inspektorów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i jednocześnie wyjaśniać coś i dostarczać dokumenty inspektorom innej instytucji. W myśl art. 82 u.s.d.g. nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Jednak w takiej sytuacji, jak opisywana w pytaniu, w praktyce mamy do czynienia z jedną kontrolą u przedsiębiorcy (kontrola działalności przedsiębiorcy) i jedną kontrolą drogową. To dwa różne określenia.
Kontrole drogowe na mocy ustawy o transporcie drogowym zostały przez prawodawcę potraktowane w sposób szczególny i nie są w żaden sposób ograniczone przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Porównanie uregulowań zawartych w art. 80 ust. 1 (czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej), art. 81 ust. 1 i ust. 2 pkt 5 (mowa tu o książce kontroli) ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z uregulowaniami zawartymi w art. 89 i art. 92 ust. 2 ustawy o transporcie drogowym prowadzi do wniosku, że kontrola drogowa dokumentów (np. uprawniających do dokonywania transportu osób lub towarów) przeprowadzana jest każdorazowo podczas wykonywania przewozu drogowego w związku z wykonywanymi usługami transportowymi. Natomiast kontrola przedsiębiorcy, o której mowa w art. 92 ust. 2 ustawy o transporcie drogowym, wykonywana jest w siedzibie przedsiębiorcy. Ta ostatnia wymieniona kontrola jest kontrolą działalności przedsiębiorcy, o której mowa w art. 82 ust. 1 u.s.d.g., a zatem jest prowadzona na warunkach określonych w tej ustawie. Kontroli drogowej dokumentów, o której stanowi art. 89 ustawy o transporcie drogowym, nie można utożsamiać z kontrolą działalności przedsiębiorcy w rozumieniu art. 82 ust. 1 u.s.d.g.
Ponadto miejsce przeprowadzenia kontroli drogowej, o jakim mowa w art. 89 ust. 3 ustawy o transporcie drogowym, prowadzi do wniosku, że przeprowadzenie tego rodzaju czynności kontrolnych nie ma na celu utrudniania prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Przyjęcie zaś tezy, że kontrola drogowa stanowi kontrolę w rozumieniu art. 82 ust. 1 u.s.d.g. prowadziłoby do zablokowania możliwości przeprowadzenia kontroli drogowej, która ze swej istoty ma realizować inne cele. Reasumując, przedsiębiorca nie może bronić się np. przed zapłatą kary nałożonej przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego czy też Straż Graniczną, zasłaniając się tym, że w tym czasie, gdy dokonywali oni kontroli w jego pojeździe, w jego firmie kontrolę prowadziła jakaś inna instytucja (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, II GSK 644/08).
podstawa prawna:ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(DzU z 2013r., poz. 672)
podstawa prawna:ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (DzU z 2012r., poz. 1265)