Wybór ubezpieczeń pakietowych dla firm z sektora MSP jest duży, oferują je prawie wszyscy ubezpieczyciele. Dzięki temu, że jest konkurencja, klienci mają w czym wybierać. Przed wyborem polisy klient powinien zastanowić się, jakie zdarzenia mogą zagrażać jego firmie oraz utrata jakiego mienia może zachwiać jego płynnością finansową.
Każdy przedsiębiorca dobierając ochronę powinien raczej wyjść od analizy swoich potrzeb. Dobrze dobrany zakres ubezpieczenia musi chronić najważniejsze mienie lub procesy produkcyjne, bo zaistnienie niechcianego ryzyka sparaliżuje działalność firmy – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy. - Ochrona ubezpieczeniowa ma zminimalizować konsekwencje dużej szkody, kompensować straty i umożliwić podtrzymanie działalności.
Przede wszystkim należy skupić się na szczegółowej analizie ryzyka, w czym zawsze może pomóc doradca towarzystwa ubezpieczeniowego albo broker. Warto skorzystać z pomocy fachowca w przypadku wątpliwości co do tego, jakie ryzyka grożą przedsiębiorstwu czy jak ustalić sumę ubezpieczenia i limity odpowiedzialności. Ochroną można objąć tylko te rodzaje ryzyka, na które dany przedsiębiorca jest faktycznie narażony. Dzięki temu nie trzeba płacić za nieprzydatną w konkretnej sytuacji ochronę, jaka wchodzi w skład polisy podstawowej.
Wątpliwości może również budzić treść ogólnych warunków ubezpieczenia. Zdarza się też, że klient o niektórych typach ochrony nie ma w ogóle pojęcia.
Przy analizie ryzyka przedsiębiorca musi wskazać najważniejsze procesy i kluczowe mienie. Podczas dobierania zakresu ochrony ważne jest uwzględnienie najistotniejszych ryzyk, które mogą zagrażać firmie. Dopiero po zrobieniu tego można wybierać kolejne ryzyka i chronić pozostałe kategorie mienia.
Firmy, które doświadczyły szkody wiedzą, że odszkodowania za zalane czy spalone mienie to nie wszystko – mówi Sonia Lech z Inter Polska. - Często firma nie może prowadzić działalności w dotychczasowym lokalu, zmuszona jest do przeniesienia działalności do zastępczego lokalu, dodatkowego zatrudnienia. W takich przypadkach warto pomyśleć o ubezpieczeniu zwiększonych kosztów prowadzenia działalności, co pozwoli na zrekompensowanie niespodziewanych przerw w działalności.
Podpisanie umowy nie oznacza, że przedsiębiorca nie może zwiększyć rozmiaru ochrony oraz podnieść sumy ubezpieczenia, jeśli zajdzie taka potrzeba, np. gdy wzrośnie wartość majątku firmy albo rozszerzy się skala działalności gospodarczej. Towarzystwa przewidują możliwość zwiększenia sumy ubezpieczenia w trakcie umowy, jak również rozszerzenie zakresu ochrony. Jeśli natomiast klientowi zostanie wypłacone odszkodowanie, może on podwyższyć sumę ubezpieczenia do pierwotnej wysokości, wnosząc dodatkową składkę.
„Rzeczpospolita" radzi
Dobra ochrona ubezpieczeniowa ma zminimalizować konsekwencje dużej szkody, skompensować straty i umożliwić podtrzymanie działalności gospodarczej.