Kształt produktu i jego opakowanie można zastrzec jako wspólnotowy znak towarowy. Zarejestrowanie znaku, który nie ma charakteru odróżniającego, jest niemożliwe.

Producent słodyczy, firma Lindt, zgłosił w urzędzie ds. wspólnotowych znaków towarowych (OHIM) do rejestracji kilka oznaczeń przestrzennych przedstawiających m.in.  zająca z czekolady z czerwoną wstążką. Urząd nie zgodził się na rejestrację kształtu zająca jako wspólnotowego znaku towarowego, ponieważ nie miał charakteru odróżniającego. Podobnie odniósł się do kształtu renifera czy dzwonka. Lindt zaskarżył  decyzję OHIM do Sądu Unii Europejskiej, a ten oddalił skargę. Lindt odwołał  się od tego wyroku do Trybunału Sprawiedliwości.

Trybunał stwierdził, że sąd nie naruszył prawa, kiedy uznał odmowę rejestracji znaku przez OHIM za ważną. Charakter odróżniający znaku towarowego pozwala na odróżnienie oznaczonego nim towaru  od towarów innych przedsiębiorstw. Charakter odróżniający należy oceniać zarówno w odniesieniu do towaru, dla którego zgłoszono dany znak, jak i do sposobu postrzegania go przez przeciętnych konsumentów.

Zdaniem Trybunału powyższe kryteria zostały prawidłowo określone i zastosowane przez sąd. Znak towarowy może zyskać charakter odróżniający w wyniku używania, ale w tym przypadku  firmie Lindt nie udało się udowodnić, że zgłoszone przez nią znaki uzyskały taki charakter na terenie całej Unii.

sygnatura akt: C-98/11 P