Udział w zagranicznych targach i misjach gospodarczych może być tym, co przyczyni się do dynamicznego rozwoju firmy. Pozwoli jej poznać nowe rynki, nawiązać kontakty biznesowe, pozyskać potencjalnych inwestorów.

Zwykle z tym kojarzy się udział w tego typu imprezach, na których spotykają się przedstawiciele danej branży. To zatem najlepsza okazja na pokazanie własnego potencjału, zaprezentowanie materiałów promocyjnych, reklamowych, a także próbek własnych wyrobów. Jednak to nie wszystko.

Udział w międzynarodowych targach lub misjach można też potraktować jako świetne źródło informacji o konkurentach. Daje wyobrażenie o tym, jakie zmiany zachodzą na rynku, jakie występują na nim tendencje, jak zmieniają się produkty lub usługi. Dlatego coraz więcej firm wybiera właśnie takie narzędzia jako instrument służący rozwojowi firm.

Jest to szczególnie ważne dla tych podmiotów, dla których rynek krajowy jest już niewystarczający. Co istotne, istnieją instrumenty finansowe pozwalające uczynić udział w targach tańszym. Jednym z nich jest program promocji gospodarczej Polski wschodniej.

Główne założenia

Instytucja, która go realizuje, czyli Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, korzysta ze środków unijnych przypisanych do działania 1.4 programu „Rozwój Polski wschodniej”.

Jego główne założenia to:

- zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do makroregionu,

- zainteresowanie polskich firm inwestycjami w tej części kraju,

- pobudzenie eksportu produktów oraz usług z Polski wschodniej,

- rozwój turystyki biznesowej.

Z tego zestawienia wynika, że korzyści mogą odnosić wszystkie podmioty z tego obszaru. Zarówno w sposób pośredni (napływ zagranicznych inwestycji może sprzyjać dodatkowym zamówieniom dla podwykonawców), jak i bezpośredni (aktywny udział firm w promowaniu własnych produktów).

W tym ostatnim wypadku o takie bezpośrednie wsparcie mogą się ubiegać wszystkie przedsiębiorstwa z makroregionu Polski wschodniej, niezależnie od wielkości.

Które województwa

- podlaskie

- warmińsko-mazurskie

- lubelskie

- podkarpackie

- świętokrzyskie

Innymi słowy, wsparcie jest adresowane zarówno do firm z sektora MSP, jak i dużych podmiotów. Jedynym warunkiem jest to, że firma musi działać na obszarze określonych województw dłużej niż dwa lata.

Wybierz z listy

Istota programu sprowadza się do tego, że wskazana instytucja opracowuje program promocji, wybierając jej zdaniem najlepsze do tego miejsca i wydarzenia. Przykładowo zakłada udział w konkretnych targach lub organizuje misję gospodarczą (przyjazdową lub wyjazdową). Następnie do udziału w niektórych takich wydarzeniach zaprasza przedsiębiorców.

Innymi słowy, firma nie może samodzielnie wybrać targów międzynarodowych i ubiegać się o dofinansowanie swojego w nich udziału. Musi wybrać wydarzenie objęte programem. I jeżeli pasuje ono do profilu jej działalności, zgłosić swój udział w odpowiedzi na ogłoszony przez PAIiIZ nabór wniosków.

I właśnie w najbliższym czasie przedsiębiorcy będą mogli wziąć udział w spotkaniach organizowanych w Rzeszowie. Wszystko w ramach przyjazdowej misji gospodarczej (zagraniczni i krajowi goście) poświęconej turystyce biznesowej. W związku z tym impreza przeznaczona jest przede wszystkim dla podmiotów reprezentujących tę branżę oraz jednostek samorządu terytorialnego. Sama misja odbędzie się we wrześniu, ale nabór wniosków powinien ruszyć w najbliższym czasie.

Także na ten miesiąc planowana jest misja przyjazdowa firm z Francji reprezentujących branżę metalowo-maszynową. Z kolei  8 –10 października w Monachium w Niemczech odbywać się będą targi Expo Real. Nabór uczestników na to wydarzenie planowany jest w maju.

Kolejne zaplanowane imprezy to:

- Gartner Symposium/ITxpo – konferencja poświęcona branży IT/ICT; odbędzie się w Orlando w USA 16 – 20 października,

- AirTec 2012 – misja wyjazdowa do Frankfurtu dla sektora lotniczego (6 – 8 listopada),

- PLMA 2012 – misja wyjazdowa do Chicago, USA, planowana na 11 – 13 listopada, kierowana do firm z branży spożywczej.

Warto zaznaczyć, że program promocji gospodarczej Polski wschodniej ma być realizowany do końca 2015 roku. Zatem także w kolejnych latach należy się spodziewać organizacji tego typu przedsięwzięć.

Forma pomocy

Przedsiębiorcy, którzy złożą wnioski wyrażające chęć udziału w którymś z wymienionych wydarzeń i zostaną zakwalifikowani, mogą liczyć na znaczne dofinansowanie. W niektórych sytuacjach sięgające 100 proc. kosztów projektu. Wszystko dlatego, że wsparcie przyznawane jest na zasadach pomocy de minimis.

Źródło prawa

Pomoc jest przyznawana przedsiębiorcom na podstawie rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju

Przedsiębiorczości pomocy finansowej na promocję gospodarczą Polski wschodniej, stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora, tworzenie i rozwój klastrów, tworzenie polityki rozwoju regionalnego w ramach programu „Rozwój Polski wschodniej” (DzU z 2009 r. nr 61, poz. 503 ze zm.).

Z jednej strony jest to bardzo elastyczny instrument. Z drugiej możliwość jego stosowania jest ograniczona w tym sensie, że dotyczy firm, które nie wykorzystały limitu takiej pomocy. A ten wynosi 200 tys. euro w ciągu trzech lat (100 tys. euro w wypadku firma działających w sektorze transportu).

Innymi słowy, jeżeli przedsiębiorca korzystał w tym lub w latach ubiegłych z takiej formy wsparcia i osiągnął ten limit, nie może już otrzymać dalszej pomocy.

A jakie koszty są pokrywane w trakcie uczestnictwa firmy w wydarzeniach promocyjnych? Między innymi te związane z:

- wynajmem i zabudową wspólnej dla wszystkich powierzchni wystawienniczej,

- przelotem (koszty biletu wraz z opłatami lotniskowymi),

- zakwaterowaniem w hotelach,

- transferami lokalnymi,

- zakupem biletów wstępu na targi i wystawy,

- przygotowaniem materiałów informacyjno-promocyjnych związanych z uczestnictwem w wyjeździe,

- spedycją towarów.

Natomiast we własnym zakresie przedsiębiorca musi sfinansować koszty związane m.in. z:

- ubezpieczeniem,

- dietami,

- wyżywieniem,

- dojazdem do i z Warszawy (w przypadku wylotów),

- wysyłką np. próbek produktów w celu uzyskania certyfikatów oraz aprobat, w tym kosztów samej certyfikacji produktów, jeżeli są konieczne dla danego przedsięwzięcia.

Więcej informacji na stronie www.polskawschodnia.eu.