Sprawozdanie trzeba przesłać w dwa miejsca: do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także do marszałka województwa. Formę elektroniczną sprawozdania można przekazać na nośniku danych (płyta CD, dyskietka) razem z wersją papierową lub przesłać pocztą elektroniczną na adres: wraki@nfosigw.gov.pl, w tytule listu wpisując nazwę firmy. NFOŚ zaleca na swojej stronie internetowej wysłanie e-sprawozdania zarówno pocztą elektroniczną, jak i na nośniku danych dla zwiększenia pewności dostarczenia informacji
Solidne wsparcie
Terminowo przekazane sprawozdanie to jeden z elementów pozwalających na uzyskanie dofinansowania sięgającego 200 tys. euro dla stacji. Trzeba jednak pamiętać, że wsparcie jest wypłacane w ramach pomocy de minimis. Kolejny warunek jego uzyskania to obowiązek osiągnięcia poziomu odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości odpowiednio 95 i 85 proc. masy pojazdów przyjętych do stacji demontażu rocznie. To poziom wyższy niż przed rokiem.
Żeby uzyskać pieniądze trzeba dodatkowo prawidłowo wypełnić wniosek o dofinansowanie, podpisać go i przekazać do NFOŚiGW do 31 marca 2012 r. w formie pisemnej wraz z wymaganymi załącznikami.
Te załączniki to:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym przedsiębiorca prowadzący stację demontażu ubiega się o dopłatę, oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających ten rok, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie (w PLN i euro), tj. w roku: 2012 oraz 2011 i 2010, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis – DzU nr 53, poz. 311 ze zm.).
- sprawozdania finansowe za ostatnie trzy lata obrotowe (tj. za lata 2011, 2010 i 2009) sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości. Podmioty, na których nie ciąży obowiązek sporządzania takich sprawozdań, przedkładają oświadczenie o braku obowiązku sporządzania sprawozdań,
- decyzja administracyjna w zakresie gospodarki odpadami wymagana w związku z prowadzeniem stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem przez właściciela lub osobę do tego uprawnioną).
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (oryginał lub kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w urzędzie, który je wydawał, np. w urzędzie gminy) lub oryginał wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego (każdy z dokumentów z okresu nie dłuższego niż trzy miesiące),
- zaświadczenie o numerze NIP (kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem przez właściciela lub osobę do tego uprawnioną),
- zaświadczenie o numerze REGON (kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem przez właściciela lub osobę do tego uprawnioną).
Trzy ostatnie załączniki można przesłać do końca czerwca br.
Ci, którzy wypełnili wszystko bezbłędnie, powinni dostać pieniądze do 31 lipca 2012 r., jeśli jakieś poprawki były i trzeba było usunąć błędy lub uzupełnić wniosek, to pieniądze powinny zostać przekazane przez fundusz do końca roku.
Sprawozdanie oraz wniosek o dofinansowanie trzeba przesłać na adres: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Ziemi, ul. Konstruktorska 3A, 02-673 Warszawa, Polska z dopiskiem: „WRAKI”.
Producenci z siecią
Producenci lub importerzy nowych pojazdów mają zapewnić klientom sieć zbierania pojazdów na terenie kraju tak, gęstą, aby właściciel miał możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu nie dalej niż 50 km od miejsca zamieszkania lub siedziby. Mogą to być zarówno własne stacje demontażu i punkty zbierania, jak i podpisane umowy z przedsiębiorcami prowadzącymi w tym zakresie działalność.
Kiedy i jaka opłata
Żeby w ogóle nie uiszczać opłaty, sieć powinna pokrywać minimum 95 proc. powierzchni kraju. Pozostali zobowiązani do posiadania sieci uiszczają opłatę za jej brak. Opłatę tę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku na terytorium kraju przez wprowadzającego pojazd oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku.
Do tego okresu nie wlicza się niektórych okresów (np. cofnięcia pozwolenia zintegrowanego stacji albo innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami, cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności, rozwiązania lub wygaśnięcia umowy), jeżeli wprowadzający zapewnił sieć w ciągu trzech miesięcy od wystąpienia danej sytuacji.
Te firmy, których sieć pokrywa 90 – 95 proc. powierzchni kraju, uiszczają 25 proc. opłaty za brak sieci, a jeżeli sieć pokrywa 85-90 proc. terenu Polski – 50 proc. tej opłaty. Sieć o rzadszych oczkach w ogóle się nie opłaca, bo i tak przedsiębiorca uiszcza pełną opłatę.
Formularze do GIOŚ...
Zobowiązani do płacenia za brak sieci składają co roku do 15 marca sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów. Przekazują je nie do NFOŚiGW, ale głównemu inspektorowi ochrony środowiska.
Wzór sprawozdania określa rozporządzenie ministra środowiska z 8 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów (DzU z 2005 r. nr 109, poz. 917 ze zm.)
... opłaty na konto NFOŚiGW
Samą opłatę należy uiścić na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do 31 marca.
Podajemy numer konta dla opłat w przypadku niespełnienia obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów (z art. 16 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) 38 1130 1062 0000 0109 9520 0015
Uwaga!
Wprowadzający używane auta nie zapewniają sieci, ale mają obowiązek wniesienia na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 500 zł opłaty od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Dowód wpłaty powinien zawierać określenie cech identyfikacyjnych pojazdu zgodnie z art. 66 ust. 3a pkt 1 prawa o ruchu drogowym.
W tym wypadku opłatę za wprowadzenie pojazdu (wynikającą z art. 12 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) uiszcza się na rachunek: 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014
Jeżeli wprowadzający nie dokonał wpłaty opłaty za brak sieci albo dokonał wpłaty niższej, niż powinien, główny inspektor ochrony środowiska wyda decyzję, w której określa wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci (art. 17 wymienionej wyżej ustawy). Wówczas właściwy numer rachunku to: 11 1130 1062 0000 0109 9520 0016
Jak przy podatkach
Do należności z tytułu opłat za brak sieci stosuje się odpowiednio przepisy działu III ordynacji podatkowej, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują głównemu inspektorowi ochrony środowiska.
Może on także w drodze decyzji nakazać dodatkową opłatę za brak sieci w wysokości odpowiadającej 50 proc. kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci. Stanie się tak wtedy, gdy mimo wcześniejszej, ostatecznej decyzji GIOŚ przedsiębiorca nie zapłacił w ciągu 14 dni od wydania tej decyzji.
Co w sprawozdaniu
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu informuje o:
- liczbie, markach, masie i roku produkcji pojazdów oraz masie pojazdów wycofanych z eksploatacji, przyjętych do jego stacji;
- masie odpadów poddanych odzyskowi, w tym recyklingowi, oraz przekazanych do odzysku, w tym recyklingu, a także masie przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z wraków;
- przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do odzysku, w tym recyklingu;
- przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do unieszkodliwiania;
- osiągniętym w danej stacji demontażu poziomie odzysku i recyklingu.