Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygnatura akt: II SAB/Wa 413/11), zobowiązując prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do rozpatrzenia w terminie 14 dni wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

Prezes PRFON ogłasza konkursy na wykonywanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych o pieniądze z PFRON mogą się ubiegać fundacje i organizacje pozarządowe.

Powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej, Krzysztof Ś. wystąpił do prezesa PFRON o przekazanie kserokopii trzech wniosków nadesłanych na IX konkurs zorganizowany na podstawie art. 36 w ubiegłym roku. Zdaniem Krzysztofa Ś. mają one charakter informacji publicznej, ponieważ dotyczą dokumentów, na podstawie których PFRON dysponuje majątkiem publicznym.

Prezes PFRON odmówił.

Prawo do informacji publicznej może ograniczać np. tajemnica  firmy

– W stosowanej przez PFRON procedurze konkursowej nie jest przewidziane udostępnianie treści wniosków beneficjentów – mówi radca prawny Piotr Serowski, reprezentujący prezesa PFRON podczas rozprawy sądowej. – Na stronach BIP zamieszczane są komunikaty o konkursach, ale nadsyłane wnioski nie są informacjami publicznymi. Nie pochodzą od organu administracji publicznej, ani się do niego nie odnoszą. Są to projekty autorskie, opracowane przez wnioskodawców ubiegających się o środki z PFRON.

Sytuację komplikuje fakt, że art. 36 ustawy o rehabilitacji (...) mówi w ust. 3, że do zlecania zadań stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Te zaś przewidują m. in., że w terminie nie dłuższym niż siedem dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty zamieszcza się ją w Biuletynie Informacji Publicznej. W tym też terminie każdy może zgłosić uwagi dotyczące oferty.

I ta właśnie procedura ma być stosowana przy konkursach organizowanych przez PFRON na podstawie art. 36 ustawy o rehabilitacji (...) – orzekł sąd.

WSA przesądził, że wnioski o dofinansowanie przez PFRON zadań, o których mowa w art. 36, są co do zasady informacją publiczną, ponieważ składają je podmioty ubiegające się o środki publiczne.

– Powinny zostać upublicznione, gdyż taki wymóg stawia ustawodawca – powiedział sędzia Sławomir Antoniuk, uzasadniając wyrok uwzględniający skargę Krzysztofa Ś. na bezczynność prezesa PFRON.

Przesądzenie przez sąd kwestii, że wnioski konkursowe są informacją publiczną, nie oznacza jednak, że mają być one udostępniane, np. konkurencyjnym podmiotom. Poza komunikatem o konkursie na stronach BIP powinien się wprawdzie znaleźć wykaz nadesłanych wniosków, ale zgodnie z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej prawo do jej uzyskania może być ograniczone ze względu na ochronę tajemnic ustawowo chronionych, np. tajemnicę przedsiębiorstwa. Jeżeli zatem wnioski zawierają chronione informacje, prezes PFRON powinien wydać decyzję o odmowie ich udostępnienia. Wyrok jest nieprawomocny.