Dla wizerunku firm, zwłaszcza kooperujących z zagranicznymi partnerami zlecenie obowiązków rzetelnej organizacji jest często istotniejsze niż niski koszt usług proponowanych przez tych, którzy stosują nieuczciwe chwyty.

Organizacje odzysku opakowań, olejów smarowych i opon nie muszą figurować w żadnym rejestrze. Muszą jednak działać w formie spółki, a także złożyć marszałkowi województwa odpis statutu i zaświadczenie albo oświadczenie o wpisie do rejestru sądowego, w ciągu dwóch tygodni od zarejestrowania.

Zawsze można więc zapytać w urzędzie, czy taka spółką dopełniła wszysakich formalności. W ich nazwie musi być określenie „organizacja odzysku”. Takich spółek jest w kraju ok. 30, ale tylko trzy z nich znajdują się na liście referencyjnej prowadzonej przez Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań (COBRO). Można je znaleźć na stronie internetowej: www.cobro.org.pl

Łatwiej znaleźć legalną organizację odzysku zużytego sprzętu. Te mają bowiem obowiązek wpisania się do rejestru prowadzonego przez głównego inspektora ochrony środowiska. Na stronie internetowej GIOŚ (www.gios.gov.pl) w rejestrze organizacji odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego widnieje osiem takich spółek. Niestety, nie ma listy referencyjnej tych organizacji.

Warto, podobnie zresztą jak przy organizacjach opakowań, pytać, ile elektrośmieci organizacja zebrała, kto jest jej klientem, jak dba o ochronę wrażliwych danych czy ma ekologiczne certyfikaty, takie jak EMAS czy ISO 14001, i jak długo działa na rynku.

Jeszcze trudniej jest znaleźć rozliczających baterie czy odpady. Tutaj warto pytać przedsiębiorców, którzy mają już doświadczenie w rozliczeniach. Oczywiście w Internecie oferty są, ale trudno na pierwszy rzut oka ocenić ich jakość.

W czym wyręczy firmę organizacja odzysku

Organizacja odzysku może przejąć na siebie dużą część recyklingowych obowiązków przedsiębiorcy.

Organizacja odzysku opakowań pomoże:

• w osiągnięciu ustawowego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i innych objętych przepisami o opłacie produktowej,

• przy sporządzaniu i składaniu rocznego sprawozdania w zakresie wykonania należytego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Często też takie spółki:

• przejmują obowiązki w zakresie edukacji ekologicznej,

• zbierają odpady opakowaniowe,

• segregują i sortują odpady opakowaniowe,

• poddają odpady opakowaniowe recyklingowi i odzyskowi.

Podpisując umowę z organizacją zajmujacą się sprzętem, firma nie musi samodzielnie się troszczyć o odzysk i recykling sprzętu i podpisywanie umów ze zbierającymi i zakładami przetwarzania.

Taka organizacja dokona również rozliczeń:

• półrocznych – o wprowadzonym na teren kraju sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

• rocznych – o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu,

• rocznych – o wysokości należnej opłaty produktowej, z podziałem na poszczególne grupy sprzętu (te firmy, które nie osiągnęły odpowiednich poziomów zbierania).

Organizacja pomoże także w szukaniu przetwórców złomu AGD. Może też przejąć obowiązki z zakresu edukacji ekologicznej.

Ustawa pozwala również na scedowanie na organizację obowiązków ewidencyjnych, choć trudno sobie wyobrazić, żeby wprowadzający AGD nic w tym zakresie nie robił samodzielnie. Musi przecież wiedzieć, za ile ton kuchenek, lodówek, lamp czy telewizorów rozlicza się z organizacją.

Wprowadzający niektóre lampy mają wręcz obowiązek podpisania umowy z organizacją odzysku.