Tak orzekł dzisiaj Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie Reinhard Prigge, Michael Fromm i Volker Lambach przeciwko Deutsche Lufthansa AG (sygnatura C-447/09).
Sprawa dotyczyła trzech pilotów zatrudnionych przez Deutsche Lufthansa. Gdy ukończyli oni 60 lat, ich umowy o pracę na podstawie układu zbiorowego pracy automatycznie ustały.
Piloci uznali, że stali się ofiarami dyskryminacji ze względu na wiek i wystąpili do sądu o przywrócenie do pracy, powołując się na uregulowania międzynarodowe i niemieckie, które zabraniają pilotom kontynuowania działalności dopiero po ukończeniu 65 lat.
Federalny niemiecki sąd pracy zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy układ zbiorowy pracy przewidujący w odniesieniu do pilotów liniowych granicę wieku wynoszącą 60 lat w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów jest zgodny z prawem Unii.
Trybunał stwierdził, że zakaz pilotowania po osiągnięciu wieku 60 lat, zawarty w układzie, nie jest środkiem niezbędnym do ochrony bezpieczeństwa publicznego i zdrowia.
Pomimo, iż prawo do wykonywania tej działalności może być z chwilą osiągnięcia tego wieku ograniczone, całkowity zakaz wykracza poza to, co jest konieczne w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów. W związku z tym wynosząca 60 lat granica wieku dla możliwości pilotowania samolotu liniowego stanowi wymóg nieproporcjonalny w świetle uregulowań prawa międzynarodowego i niemieckiego.
ETS przypomniał także, że układy zbiorowe pracy powinny przestrzegać zasady niedyskryminacji ze względu na wiek, uznanej za ogólną zasadę prawa Unii.
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»