Dyrektywa reguluje kwestię opodatkowania i opłat nakładanych na pojazdy ciężarowe za zanieczyszczenia powietrza i emisję hałasu.
Szacuje się, że średnie koszty związane z wprowadzeniem tych opłat nie powinny przekraczać 3 do 4 eurocentów za pojazd na kilometr.
Dyrektywa znajdzie zastosowanie wobec pojazdów o ładowności ponad 3,5 tony.
Państwa członkowskie będą mogły wystąpić do Komisji Europejskiej o zwolnienie z opłat pojazdów o ładowności do 12 ton, ale będą musiały taką decyzję właściwie uzasadnić.
Samochody ciężarowe spełniające określone normy EURO będą zwolnione z opłat za zanieczyszczenie powietrza.
- pojazdy spełniające normę EURO V do 1 stycznia 2014 roku,
- pojazdy spełniające normę EURO VI do 1 stycznia 2018 roku.
Opłaty będą mogły być różnicowane. W okresach dużego natężenia ruchu, nie przekraczających pięciu godzin w ciągu doby, będzie można pobierać opłaty podwyższone do 175 proc. maksymalnego poziomu opłaty infrastrukturalnej.
Na tym samym odcinku drogi w godzinach poza szczytem stawki opłat będą odpowiednio niższe.
Państwo członkowskie, które wprowadzi zróżnicowanie opłat będzie powiadamiać o tym Komisję, a ta w oparciu o dostarczone informacje będzie publikować wykaz okresów, w których stosowane jest zróżnicowanie, i odpowiednich stawek.
Państwa członkowskie będą mogły określać wykorzystanie przychodów uzyskanych z opłat, ale co najmniej 15 proc. wpływów powinno trafić na wsparcie finansowe projektów transeuropejskich sieci drogowych. Pozostała część środków powinna posłużyć do optymalizacji i zwiększania zrównoważonego charakteru transportu.
Co cztery lata państwa członkowskie, które pobierają opłatę będą sporządzać sprawozdanie o opłatach pobieranych na ich terytorium i przekazywać je Komisji, która udostępni je pozostałym państwom członkowskim.
Przyjęty w drugim czytaniu tekst dyrektywy został wcześniej uzgodniony z państwami członkowskimi. Teraz tylko formalnie musi zostać zatwierdzony przez Radę UE.
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»