Program „Innowacyjna gospodarka”, który jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, zapewnia różnego rodzaju dotacje dla firm.
Poszczególne działania tego programu finansują np. projekty badawcze realizowane przez firmy lub na ich zlecenie, pomagają wdrażać ich wyniki, wspierają innowacyjne projekty związane z zakupem i wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Inne współfinansują projekty związane z zarządzaniem własnością intelektualną, w tym w szczególności uzyskiwaniem stosownej ochrony w tym zakresie (np. patentów). Część środków zarezerwowano na wspieranie działalności gospodarczej związanej z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
To między innymi dotacje na wspieranie firm działających w wirtualnym świecie Internetu i oferujących tzw. e-usługi lub dla firm, które pragną zintegrować własne systemy (wsparcie dla elektronicznego biznesu, B2B).
Specjalna pula środków została zarezerwowana dla firm, które myślą o otwarciu się na wymianę międzynarodową i pragną rozwijać działalność eksportową. To właśnie z myślą o nich stworzono działanie 6.1 „Paszport do eksportu”.
Jego celem jest zwiększenie liczby przedsiębiorców prowadzących działalność eksportową a także zwiększenie wielkości polskiej sprzedaży za granicę.
Dla wybranych firm
Działanie skierowane jest do przedsiębiorców z sektora mikro-, małych i średnich firm dopiero planujących rozpoczęcie działalności eksportowej lub będących początkującymi eksporterami, prowadzących działalność i mających siedzibę na terenie Polski.
Jak rozumieć pojęcia planowania rozpoczęcia działalności eksportowej lub początkującego eksportera? Wyjaśnienie znajdziemy w rozporządzeniu ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu „Innowacyjna gospodarka” (DzU z 2008 r. nr 68, poz. 414 ze zm.).
Mówi ono o tym, że PARP ma prawo udzielić wsparcia mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, jeżeli udział eksportu w jego całkowitej sprzedaży nie przekroczył 30 proc. w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym składa wniosek o dofinansowanie. Pojęcie eksportu jest traktowane szeroko i obejmuje także tzw. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Dwa etapy
W „Paszporcie do eksportu” dofinansowaniu podlegają dwa rodzaje projektów, realizowane w dwóch kolejnych etapach. Na pierwszy etap składa się przygotowanie – przez firmę zewnętrzną – tzw. planu rozwoju eksportu.
Opiera się on na analizie konkurencyjności przedsiębiorstwa, wskazaniu rynków docelowych, zbadaniu ich poprzez szczegółową analizę aktów prawnych, procedur, zwyczajów, a także opracowaniu strategii wejścia na rynki.
Na ten cel przedsiębiorca może uzyskać dofinansowanie w wysokości 80 proc. kwalifikowanych kosztów, maksymalnie 10 tys. zł.
Drugi etap projektu zakłada wdrożenie planu rozwoju eksportu poprzez wybór co najmniej dwóch z wymienionych w rozporządzeniu strategii działania. Na tę część przedsiębiorca może uzyskać grant finansujący do 50 proc. tzw. wydatków kwalifikowanych i maksymalnie do 200 tys. zł.
Zleć przygotowanie
W celu realizacji pierwszego etapu przedsiębiorca musi zlecić przygotowanie planu rozwoju eksportu zewnętrznej firmie doradczej.
Powinien on zawierać co najmniej takie dane, jak:
- analiza pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych dla działalności eksportowej pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy,
- badanie wybranych rynków docelowych, w szczególności przez przeprowadzenie analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych oraz zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi do wybranych rynków,
- wskazanie oraz uzasadnienie wyboru kilku działań, które będą realizowane przez przedsiębiorcę w celu wejścia na wybrane rynki.
Co najmniej dwa działania muszą pokrywać się z listą specjalnie wymienionych w rozporządzeniu instrumentów tego typu.
Przykład
Mikroprzedsiębiorca zleca przygotowanie planu rozwoju eksportu firmie doradczej.
Ta po jego sporządzeniu wystawia fakturę na 18 000 zł (22 140 zł brutto).
Ponieważ zgodnie z ogólnymi zasadami rozliczania funduszy unijnych podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowanym (chociaż są wyjątki), do refundacji wolno zaliczyć tylko koszt netto. Tym samym przy progu wsparcia na poziomie 80 proc. byłoby to 14 400 zł. Taka kwota przekraczałaby jednak maksymalną wielkość dotacji.
Ostatecznie firma otrzyma grant w wysokości 10 000 zł, a pozostałą część (12 140 zł) będzie musiała sfinansować ze środków własnych.
Z kolei firma, która już dysponuje planem rozwoju eksportu (otrzymała wsparcie w ramach poprzednich konkursów), może przejść do jego realizacji.
Ruszaj na targi
W drugim etapie „Paszportu do eksportu” przychodzi zatem czas na realizację planu rozwoju eksportu i tym samym weryfikację jego założeń. W myśl § 40 ust. 1 wymienionego rozporządzenia PARP może udzielić wsparcia na wdrożenie planu rozwoju eksportu. Jest ono przyznawane na realizację co najmniej dwóch z następujących działań, w tym co najmniej jednego ze wskazanych w pkt 3 – 6:
1. Udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych jako wystawca.
2. Organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą.
3. Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych.
4. Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe.
5. Doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej.
6. Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku firmy na wybranych rynkach zagranicznych.
Rozporządzenie wskazuje, jakie wydatki na realizację poszczególnych punktów wolno zaliczyć do tych kwalifikowanych, czyli podlegających refundacji. Dla kategorii udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych są to np. wydatki poniesione na:
- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
- zakup usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,
- zakup usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
- podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu danych targów lub wystawy,
- opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz i ubezpieczenia dla osób uczestniczących w realizacji projektu,
- wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną, reklamę w mediach targowych,
- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
- zakup usług doradczych z zakresie promocji podczas zagranicznych targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy i negocjacji handlowych.
Jak widać, katalog wydatków jest szeroki. Jednocześnie wyjazd na targi, zakładając wynajęcia własnego stoiska, jest z reguły kosztownym przedsięwzięciem. Wszystko zależy oczywiście od renomy konkretnej imprezy i czasu trwania.
Jednak, nawet gdyby tylko na tę część przedsiębiorca wydał całą przysługującą mu dotację (przypomnijmy, że maksymalna to 200 tys. zł, co wymagałoby kosztów kwalifikowanych na poziomie 400 tys. zł), nie zwalnia go to z realizacji co najmniej drugiego działania wdrażającego plan rozwoju.
Certyfikaty
Na co wolno zatem przeznaczyć środki np. w ramach wyszukiwania i doboru partnerów na rynkach docelowych?
Tutaj do wydatków kwalifikowanych zalicza się m.in. te poniesione na zakup:
- baz danych,
- badań marketingowych,
- usług prawnych związanych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach docelowych,
- usług doradczych w zakresie określenia, wyboru oraz sprawdzenia wiarygodności grupy docelowej potencjalnych partnerów, przygotowanie ofert współpracy oraz negocjacji handlowych,
- usług w zakresie organizacji spotkań z wybranymi potencjalnymi kontrahentami.
Do wydatków kwalifikowanych zalicza się także koszty związane z podróżami służbowymi osób (maksymalnie trzech) zaangażowanych w realizację projektu.
Z kolei w zakresie uzyskiwania certyfikatów i dokumentów umożliwiających dopuszczenie produktu do obrotu na obcym rynku z dotacji wolno sfinansować wydatki poniesione na:
- zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem certyfikatu, świadectwa lub atestu,
- zakup usług prawnych związanych z wprowadzeniem towarów lub usług na wybrane rynki docelowe,
- przygotowanie dokumentacji technicznej,
- transport i ubezpieczenie próbek wyrobu i dokumentacji technicznej wysłanych do badań certyfikacyjnych,
- przeprowadzenie badań certyfikacyjnych,
- wystawienie i wydanie certyfikatu.
Na koniec warto dodać, że na realizację całego planu rozwoju eksportu firma ma dwa lata, chyba że z umowy o dofinansowanie wynika krótszy termin.
Kolejny konkurs PARP
Za realizację programu „Paszport do eksportu” odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Na jej stronie (www.parp.gov.pl) pojawi się 6 czerwca oficjalne ogłoszenie o naborze wniosków. Będą one przyjmowane od 20 czerwca do 8 lipca lub do wyczerpania budżetu. Warto zaznaczyć, że w tym roku odbędzie się jeszcze jeden konkurs.
Zgodnie z harmonogramem realizacji programu „Innowacyjna gospodarka” zostanie on ogłoszony 3 października, nabór wniosków będzie prowadzony od 17 października do 4 listopada lub do wyczerpania środków. Tym samym firmy, które w czerwcowym konkursie złożą wniosek o dofinansowanie pierwszego etapu (na przygotowanie planu rozwoju eksportu), na jesieni będą mogły zdobyć grant na jego realizację.
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»
»
»