W tym roku planujemy utylizować biurowy sprzęt elektroniczny: komputery, monitory, myszki i klawiatury. Jakie dokumenty mamy wypełnić i czy do sprawozdania potrzebne są kserokopie (poświadczone za zgodność z oryginałem) wydania sprzętu firmie utylizującej sprzęt elektroniczny?
Sposób postępowania w takiej sytuacji wcale nie jest prosty, a szczegóły zależą od wielkości firmy i ilości oddawanych sprzętów.
Generalnie należy postępować zgodnie z ustawami o odpadach (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 185, poz. 1243 ze zm.) oraz o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1495 ze zm.).
To znaczy, że urządzenia wolno oddać jedynie podmiotom wpisanym do rejestru prowadzonego przez głównego inspektora ochrony środowiska jako zbierający lub przetwarzający zużyty sprzęt (dostępny pod adresem http://rzseie.gios.gov.pl/szukaj_rzseie.php).
Taki podmiot wyda kartę przekazania odpadu, którą trzeba przechowywać w firmie przez pięć lat. Nie ma potrzeby składania kserokopii karty wraz z rocznym sprawozdaniem o odpadach ani uzyskiwania od odbierającego monitory czy komputery dodatkowych dokumentów. W małych i średnich firmach karty przekazania odpadów są traktowane jako wypełnienie obowiązku ewidencyjnego, jeżeli firma taka rocznie wytwarza do 100 kg odpadów niebezpiecznych i do 5 ton odpadów innych (oprócz komunalnych). Duże podmioty muszą prowadzić pełną ewidencję zgodną z ustawowymi wymaganiami.
Jednak przed oddaniem sprzętu radzimy sprawdzić, jakie firma ma decyzje dotyczące odpadów. Przypominamy, że do 100 kg odpadów niebezpiecznych wystarczy informacja o wytwarzanych odpadach.
Jeżeli jest ich więcej, potrzebna będzie decyzja zatwierdzająca program gospodarowania odpadami niebezpiecznymi. Inaczej jest dla odpadów innych niż niebezpieczne, o tym dzisiaj nie piszemy. Trzeba też sprawdzić, czy w tych decyzjach jest wyszczególniony sprzęt elektroniczny i w jakich ilościach.
Jeśli nie ma tego rodzaju odpadów w decyzji, radzimy najpierw (przynajmniej na 30 dni przed spodziewanym odbiorem elektrośmieci) złożyć informację lub wniosek o decyzję do starosty (zazwyczaj) lub marszałka województwa. Dla zakładów zlokalizowanych na terenach zamkniętych właściwym organem jest regionalny dyrektor ochrony środowiska.
UWAGA:
Przedsiębiorca ma obowiązek najpierw złożyć informację bądź uzyskać decyzję, a dopiero potem pozbywać się śmieci.
Niektóre rodzaje zużytych monitorów są uznawane za niebezpieczne. Które konkretnie, to sprawa sporna. Dlatego też ci przedsiębiorcy, którzy występują o decyzje dotyczące monitorów, „z ostrożności” wpisują w informacji czy wniosku również kody odpadów niebezpiecznych. Śmieci niebezpiecznych, nawet gdy są takie jak w gospodarstwach domowych, firma nie może zakwalifikować jako komunalne.
Jeżeli firma odda w 2011 r. elektrośmieci, to uwzględni je w sprawozdaniu „Roczne zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów”.
Takie zestawienie za rok 2011 trzeba będzie przekazać marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce wytwarzania, zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów do 15 marca 2012.
Czytaj też :
Zobacz więcej:
»
»
»
»
»
»