Obowiązek kontroli e-myta i karanie kierowców przekraczających dopuszczalne prędkości to nowe zadania inspekcji. Przejmie je w lipcu tego roku.

W związku z tym potrzebuje nowych inspektorów. Minister infrastruktury przygotował zasady naboru do służby.

Zatrudnienie nowych inspektorów nie jest łatwe. Projekt rozporządzenia zakłada kurs specjalistyczny I oraz II stopnia. Przyszli inspektorzy mogą się też uczyć języków obcych. Potem przychodzi czas na praktykę, która ma przygotować do wykonywania konkretnych zadań. Kandydaci na inspektorów uczą się, jak sprawdzać dokumenty, kontrolować urządzenia i rodzaj używanego paliwa. Przebieg praktyki zostanie opisany w specjalnym dzienniku.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest potwierdzenie uczestnictwa w co najmniej 80 proc. zajęć teoretycznych i 90 proc. praktyki. Niezbędna jest też pozytywna opinia o zachowaniu i predyspozycjach. Opinię negatywną autor musi uzasadnić.

Egzamin przeprowadza specjalnie powołana komisja. Składa się on z części pisemnej (testy) i praktycznej.

Część pisemną uznaje się za zdaną po uzyskaniu co najmniej 70 proc. odpowiedzi prawidłowych. Daje przejście do drugiego etapu – praktyki. Ten kończy się powodzeniem również po uzyskaniu co najmniej 70 proc. maksymalnej liczby punktów. Niezadowolony z wyniku kandydat ma prawo do egzaminu poprawkowego.

Etap legislacyjny:

- konsultacje społeczne